Srpski tehnički list

БроЈ 2. КОЛОСЕК

8. Плочице: Плочице од свареног гвожђа, треба да одговарају прописима за јачину гвожђа у полугама, 1. | јачина да им је 86 Ко на 1 пии, а растезање 129, или да је сужавање 85%, од првобитног пресека,

Полуге до 18 пи дебљ. растињене када се у топлом стању пресавију сасвим а у ладном стању савију до 18 пша око чепа, којег је пречник 8 пута већи не смеју се преломити нити се смеју појавити спојнице варења. Пљошто гвожђе од 90 до 50 пл шир. и 16 пп дебљине у ладном стању савијено у виду прстена, којег је чист пречник раван двогубој дебљини гвожђа, а у топлом стању у виду прстена, којег је пречник раван дебљини гвожђа, не сме пренути.

Материјал од 15 шт пречника п 50 шп дужине, у ладном стању сасвим превијен, не сме цукнути.

С) Одредбатежине ради обрачунавања.

Пре свега је потребно, да се нормадна тежина одреди мерењем одабраних комађа (обично 100), којих димензије у свему одговарају условима. Ово се мерење предузима у присуству набављача или његовог заступника, и за тим протоколарно заводи.

При одабпрању мора се нарочито на то пазити, да је облик профила тачан и да све главне димензије пресека одговарају нормадним мерама.

Ради одредбе стварне тежине треба где то околности Фабрике дозвољавају — измерити сав примљени материјал; ако пак то није могуће, онда ваља измерити што већи проценат материјала, пазећи при томе, да се материјал узме из разних периода Фабриковања.

р) Пријеми и паковање.

За знак да је материјал примљен, удара се на сваку плочу и цодвезвицу жиг железничке управе, а спаковани јексери и завртњи пломбираће се. Пломбирање треба да је таково, да се сандуци или бурад не могу отворити, а да се пломбе не повреде. Пломба треба да је тако намештена, да се узица, којом је она везана при преносу не може ни искрзати нп прекинути.

На, послетку навешћемо резултат проба извршених са шинама за сењску пругу, из којега се види, да су те шине одговориле у свему постављеним условима,

СЕЊСКЕ ПРУГЕ

ОТРАНА 69.

А) Пробање шина.

1. Пробе са оптерећењем.

да главну пругу прописано је, да шине за време од 5 минута издрже притисак од 12000 Ке, а да при томе не покажу стално савијање, а за тим да издрже

за време од 4 минута притисак од 24000 Ке, без да се сломију. Пошто за јачину постоји једначина: ку=Ие. · · · · · 1) где је М највећи статичап моменат спољних спла, ЈУ

моменат лењивости пресека за тежишну осовину, која је управна на равнину сила, е највећи размак влакна од те осовине, а К напрезање на једипицу површине, то мора ова једначина да постоји и за јачину сењских шина, дакле

ку--Ше-.·.«.- -8)

Из прве и друге једначине К одређено и равно стављено добијамо:

А одатле

фу пре Ме Ту, _ 300 000оХ 6 829 __ а Мин НЛО о о

За наш случај, који је назначен у сл. 11. имамо:

в 1

Мр

пи према томе

пр _ 42. _ 1ж166 685

ф 85

= тоћ 7 840 Ка.

Дакле сењске шине треба да издрже оптерећење од 7 840 Ко односно од 15 680 Ке.

Пробе, предузете са сењским шинама, показаде су веома повољне резултате, Као што се из следеће таблице види.

Тј. ТАБЛИЦА,

0 пробама са

оптерећењем.

пен ~ | ОПТЕРЕЋЕЊЕ 2 ИУ УЕЕ ла НД ВН Ет 5 Е ен а ка | 7 850 Ке 15 700 Ка 5 4 ЕЕ <-> = Примедба. Н 8 ва јЕ = = 4 | САВИЈАЊЕ ШИНЕ топ з ра 5 8 Е 65 5 Е Ра || вА ВРЕМЕ ~“ Е < ~ ба Е Зеле отАДНО 0ТАЛНО 1891. год. 9. маја | 1 | 1,30 та | Т0от | 24 2, бо 25 || 2 2,2 0,о 28 " Х " " Р , ' . 11. маја | 8 . 5 289 2,9 0,о 26 Шипа бр. 8. оптерећена је са 18500 Ка з | , , " 2,4 0,0 28 и при томе се савила стадно 40 ша. " 5 Бр] " " 2,2 0,о 25 ж60р 6 5 , +“ 2,4 0,о 26 12. маја | 7 % » 25,75 18 0,о 12 » 8 » , " 1,9 0,0 14