Srpski tehnički list
СТРАНА 48.
ПРИМЕНЕ ИСКУСТАВА
БРОЈ 2.
ПРИМЕНЕ ИОКУСТАВА
ТРОШЕЊУ НА КОНСТРУКЦИЈУ ПРОФИЛА ЧЕЛИЧНЕ ШИНЕ
М. Ј. ВАЛЕНТА ИНЉЕЊЕРА
Видели смо да се трошење челичне шине у главном своди на доста правилно смањене површине главе (Кор!Пасће), које расте или опада са већим или мањим бруто — теретом, који за извесно време преко шине прелази.
Ову површину трошења можемо по величини тачно да савнамо, па дакле и да је узмемо у обзир при конструкцији новог профила. Тај би рад у главноме био овај: са обзиром на величину и смисао сила, којима је шина изложена максималну границу напрезања конструпсао би се профил, чији би горњи део (глава) имао онакав облик, какав постаје усљед дозвољеног теорног максимума трошења, па би се томе делу (површини) додала извесна површина трошења, чија би величина, била за сваку пругу друга, а одредила би се практички.
Као што се види, рад би био лак, али је у павесном погледу за сад још идеалан јер је знање 0 облику Фактичке површине трошења још недовољно за практичку употребу, величина трошења за разне околности (Авјасеуетћлеиизе) на једној истој прузи није тачно одређена ; даље: још нисмо у стању да бројно тачно изразимо све на трошење дејствујуће чињенице, не знамо разне коефицпјенте трошења (Б(тескепсео сјепјеп), а што је најважније, не знамо још величину или меру без опасности за саобраћај дозвољеног трошења, од кота би зависила практички дозвољена површина трошења. Најзад утиче — као што смо већ раније видели — и хемијски састав материјала на веће или мање трошење, а зна се, да питање о томе још није потпуно решено.
Шрема оваком стању ствари може се трошење при конструкцији каквог новог профила узети само тако у рачун, ако се узме висина шине већа но што је теорно потребно, и контура главе изради по уобичајеном облику, дакле се само површина главе повећа.
Овде је дакле главно питање: колико је време трајања челичне ишне најтробитачније за сопственика пруге за. коју се профил израђујв“ јер се ово време може произвољно продужити или скратити. Знајући једном ово најпробитачније време, можемо, кад су дате количине материјала и цене истога, одредити и површину која се има истрошити, а тим је дата и најпробитачнија висина шине, од које у главном зависи и све остале конструктивне димензије.
Трошење на профилу главе челичне шине сразмерно је терету, који је преко шине прешао, нека је то 7 ми= на сваких 100000 тони, Вредност од „| биће за разне околности (АпасеуегћаЊизве) равна, на једном и истом месту може сматрати као константа, аза једнаке околности имаће приближно једнаку вредност.
За време од п година пређе преко шине Т пута 100000 тони, њино дејство биће трошење од тј Тим мерено на профилу главе. Ако је унапред одређено да се шина после ових = година измени, онда мора да је на крају тог времена њена површина опала до на К ми“ и такав профил треба да је само толико јак, да може
#) Види [. део у Технич. листу, тод. ПЦ. ељ. Ти св;
издржати терете прелазећих возова а да му вштше не преостаје ни најмање материјала на трошење. Вредност од Е одређује се по познатим меканичким принципима, уколико се они односе на прорачунавање шине,
У почетку времена 7; треба профил да има површину: Г ЈА Бове ЕВА т ј | ми:
пау Израз Г ту показује однос по коме треба профил
а са њиме и трошкове одма с' почетка повећати те да шина истраје 2 година, На јединицу дужине шине добијамо цену из израза:
ЊЕ (167 "
где #, значи цену на једеницу дужине и 1 мм“ пресека (профила).
Дали је пробитачније да се шина удеси за трајање од % тодина и за јединицу дужине одма плати сума представљена. горњим изразом ; или је боље, да се изради профил, који ће трајати само 7, година, стати ћ, динара на јединицу дужине и поднети саобраћај од 1, лута 100000 тони, па да се после тог времена, (у) употреби профил, који би трајао %, година, стао ћ, динара п издржао саобраћај од Т, пута 100000 тони, п да се тако продужи; наравно да ту мора бити:
п += + = =>, ="> т+7,+7, +. =71Т
| јер се иначе сравнење пробитачности ова два начила
неби дало извести до краја. Да расмотримо паближе други случај: за набавку прве серије шина потребан је издатак:
поље +г- 5]. За Еј
Ако се после п, годишпа цена шине променила, добила вредност од К, динара, онда — при непромењеном терећењу осовина, одстојању прагова и дозвољеном напрезању — набавка пове друге серије шина стаје:
КЕ, + 7: 7 динара
Ова се вредност смањује за онолико, колико старе — изранжиране — шине после измене вреде, а повећава за суму трошкова око полагања нових шина. Вредност