Srpski tehnički list

: 4 Е _

БРОЈ 1 пруге. Главна се, дакле, пажња при одредби величине огњишта мора обратити на то, да се не добије сувише јака, промаја. Јачина пак промаје зависи само од величине отвора између пречага огњишта (а то је улазни отвор ваздуха) и од величине ваздушних међупростора између појединих комада горива на огњишту (пролазни отвор ваздуха) претпостављајући да у огњиште улази онолика количина ваздуха колико је нужна за потпуно сагоревање потребне количине горива: што је ваздушни међупростор између комада горива мањи (дакле што је пролазни отвор ваздуха мањи) то извесна количина ваздуха (нужна за потпуно сагоревање горива) пролази кроз ужи отвор, мора дакле да пролази кроз њега са већом брзином, проузрокује дакле јачу промају. Величина овог ваздушног међупростора између комађа горива зависи опет од величине комађа горива и од висине слоја горива на огњишту: што је комађе крупније то је при истој висини слоја ваздушни међупростор између комађа горива већи — промаја слабија; исто тако: што је, при истој величини комађа, горива, висина слоја на огњишту мања, то ће горње комађе горива мање запушити међупросторе између доњег комађа, ови ће међупростори остати већи, дакле — промаја слабија; обратно бива при ситнијем комађу а истој висини слоја горива или при већој висини слоја, а истој величини комађа горива. Да бисмо дакле добила што слабију промају, а да опет долази довољно ваддуха за сагоревање, не остаје нам ништа друго до или да употребимо што крупније комађе горива или да мећемо гориво у што нижем слоју на огњиште. Но и ту смо ограничени: велико комађе не можемо употребити, јер тада не доспева ваздух у интиман додир са њиним свима унутарњим делићима, сагоревање је непотпуно. За постигнуће што сла-

бије промаје остаје нам дакле још као једино

срество да гориво на огњишту слажемо до што мање висине. И искуством је нађено да је за мрки угаљ та висина слоја горива на огњишту А = 0,15—0,20 ". ·Но кад је слој горива тако низак јавља се друга незгода: што је слој нижи то, да би потребна количина горива 0 сагорела у јединици времена, морала би површина, огњишта бити што већа. Међутим величини површине огњишта одређене су извесне границе, преко којих се не сме прећи; јер ширина огњишта одређена је ширином колосека а дужина не сме бити тако велика да се гориво не може свуд по„огњишту лако и брзо набацати и равномерно разастрти. Тако за нормалну ширипу колосека 1,435 ", и ако су точкови унутра, између уздужних носилаца (као што ћемо ми и узети, јер кад

ОДРЕДБА ГЛАВНИХ ДИМЕНЗИЈА

СТРАНА 18

су точкови унутра између уздужних носилаца, онда за ложиште има вишз простора котао не долази сувише високо, локомотива иде стабилно), ширина површине огњишта може да буде највише 1" до 1,05"; дужина (у правцу уздужне осе локомотиве), из малочас поменутог разлога, сме да буде 1,5" највише %,4 ", те према томе површина огњишта из практичких и неизбежних узрока може да буде 1,5 а највише 9,5 квадр. метра. , 5

Кад бисмо узели висину слоја Д = 0,20 ", чему би отприлике одговарала брзина промаје 2 ===) у секунди, као што теорија, прописује ва мрки угаљ, и кад бисмо узели да укупна површина отвора између пречага огњишта, износи т, о=, О, дакле т = од укупне површине огњишта (, онда бисмо из једначине

т- О. о.60.60. 13 = В а

тежина ваздуха у кгр. што. за, 1 сат уђе кроз отворе између пречага огњишта

тежина ваздуха у ктр. што је пужал за сагоревање Скгр. торива (у 1 сату)

где је 1,83 тежина | куб. међа ваздуха, В количина ваздуха који је нужан за потпуно сагоревање (0 корама горива (у ! сатуји која је за мрки угаљ В = 10 килограма, добили количину горива што у једном сату сагори на ! квадр. м. површине огњишта,

т.р.60.60.13 7, %,0.60.60.1,3

бо = В и 10

== 234 нгр.

дакле 237 килограма сењеског угља смели бисмо сагорети у ! сату на сваки ! квадр. метр. по-

то 1 вршине огњишта при — = "т = у % да про-

О маја буде о = %,0", као што теорија прописује за мрки угаљ.

Да бисмо под овим условима сагорели потребну количину угља морало би огњиште бити велико

5 1472 5 72

о= "а = 934

О

= 6,3 квадр. мет.

да би се и при највећем отпору, при највећој потрошњи горива, сагорела потребна количина горива (= 1472 кгр. на сал.

Но као што смо горе видели површину огњишта из наведених разлога можемо узети највише

О = 2,5 квадр. мет.

Ми морамо дакле извести О = 9,5 кв. м. Да видимо сад колика ће промаја бити при т = '/,