Srpski tehnički list
СТРАНА 14
ОДРЕДБА ГЛАВНИХ ДИМЕНЗИЈА
БРОЈ 1
када на површини огњишта О = 9,5 кв. м. сагоревамо потребне количине горива на појединим деловима, пруге. Из једначине
1/
· 2 - 60 · 60 - 1,3
о = = ПА 7 добијамо израз за јачину промаје
за С = 1198 кгр. добија се ушне
» == 10 О « » « О =
„ 0==4188 , 5 вв
«с Ср ТО и » « ==
ка ил == 1 тик х 8 =
« С(= 1210 « « « О
«Ор 141% « « « 26
ка а 2 Осе « « О =
Ова јака промаја, према о = %,0“ што би
одговарало мрком угљу, тих много угљених делића са собом и избацује их кроз димњак. С тога и све наше локомотиве, чије је огњиште и мање од 2,5 кв. мет., избацују знатну количину варница, које су често биле и узрок паљевинама на возу и у околини пруге. Ми видимо да је то неизбежно, јер се огњиште не може направити веће од 2,5 кв. мет. а на тој се опет површини мора да сагори много угља у јединици времена, висина слоја горива мора да буде знатна а усљед тога и промаја јака, те избацује много варница. Овоме би се злу могло са свим доскочити само тиме да се граде мање, слабије, локомотиве са великом површином огњишта (до О = 2,5 кв. мет.), тако да промаја не пређе границу = 2—83 метра у секунди. Али би нас тада саобраћај скупо стао, јер је возна служба са две мање локомотиве доста скупља, но са једном локомотивом која је јака колико обе оне мање локомотиве укупно. Тим дакле путем не смемо поћи. Једино срество, које нам још остаје јесте, да згодним срествима смањимо живу силу варница при њином излазу из димњака, те да их учинимо што безопаснијом. То се постиже намештањем заклона у димњаку, који ће понешене варнице разбијати и слабити им снагу. Тим заклонима пак отежава, се и излажење паре из цилиндара кроз дуваљку,
егзхаустор, у димњак и тиме повећава отпорни.
притисак паре на клип, те машина теже ради; у исто време тиме се смета и промаји те у огњиште не доспева, потребна количина ваздуха, сагоревање је непотпуно; но опет штета од овога, при згодној конструкцији заклона, далеко је мања од штете која је неизбежна кад тих заклона не би било Згодна конструкција заклона може се наћи само опитима.
Ми ћемо дакле за нашу машину направити површину огњишта О = 2,5 кв. мет. и то ширину
(06: |-=6
= = а. 77.60.60.1,3.0 7 '/.60.60.1,3.%,5
Пе 0,034 .
И за разне вредности потрошње горива на сат ( (т. ј. за разне отпоре) добијамо ове вредности јачине промаје 0:
0,034 · 1198 = 3,84 мет. у секунди 0,054 „- 1075 == 3,66 ке». 2 -« 0,034 г 1188 = 1,04 » » « 0,034 · 1170 = 3,98 « « « 0,034 · 1350 = +,60 ,„ « « 0,034 1220-== 14 ле ке « 0,034 и 14798 = оу! « » « 0,034 · 1996 — 24,4 _ « « «
2
огњишта узети 1,05" а дужину 2,4"; а јако избацивање варница ослабићемо згодним избором заклоњача у димњаку.
Одредба. броја спрегнутих и слободних осовина. За тежину воза 190 тони и основну брзину У = 55 килом, (15,3") нашли смо да је
2
+ 2 =10,85 кгр. на ! тону тежине у стању постојаног кретања влака са брзином 15,83" у секунди; а 2а
# + 92%, . 1000.2 ТЕ Са А 19,62 кгр. на ! тону тежине влака у почетку кретања влака док исти не достигне своју прописану нормалну брзину 2 == 15,8" (55 км. Према томе је
отпор ' теглења 2 = 9,5 +
5 Ми 1969, а МИ ОВУ
Адхезиона тежина (, локомотиве, т. ј. укупно. оптерећење спрегнутих, покретачких, 060вина, које је потребно да би се машина, са, довољном снагом опирала о шине, те да се точкови не окрећу у месту већ да се котрљају, мора испунити овај услов:
д, > 0,006. м. 2 > 0,006 · 1,81 · 2060
Ма
Оптерећење једне покретачке, осовине сме да износи
Уф =>5. 178 = 13,2 тони Оптерећење једне слободне осовине узима се 9 БИ, ==. БИ 1,0 =10. тони.
Према томе оптерећење двеју спрегнутих
сопрегнуте,
25
~
осовина смели бисмо да узмемо