Srpski tehnički list

| 8

рада) и тежи да потисне спољни точак а с њим и осовину у правцу ка унутарњем точку. Ту се дакле јавља клижење точкова по шинама а у правцу осовине: спољни точак прво се диже а затим услед потискивања на супротну страну спушта, а унутарњи се точак прво спушта а затим диже, и при том дизању и спуштању точкова и кол« на више и на ниже точкови дрљају о шине, клизе у правцу осовине Но сем овога клижења постоји при том још једна врста дрљања точкова о шине. Јер и ако поменути отпор потискује спољни точак и осовину ка унутарњем точку, опет при кретању кола у напред кроз кривину вепац спољнег точка све се већма приближује шини и најзад стане дрљати о њу. Услед. тога дрљања јавља се такође отпор кретању кола, који доводи осовине у радијални положај, дејствујући обртањем око тачке додира венца са шином. Са унутарњим точком 4 задње осовине бива то исто што и са спољним точком 1 предње осовине [ и ако не у толикој мери. Отпор од ових дрљања и клижења точкова при кретању кола кроз. кривине апсорбује такође један део теглеће снаге локомотиве и при конструјисању локомотиве мора се и ово узети у рачун. :

Теоријско испитивање отпора при кретању желевничких кола кроз кривине било би врло замр. шено и нетачно, те с тога разна теоријска испитивања чињена по овоме нису дала у опште употребљине резултате, па је за то пређено на опште. Ја Бу овде навести укр:тко резултате најважнијих опита чињениох на разним железницама у цељи одредбе отпора кретања кола и влака кроз кривине:

,

К

1, енглески су инжињери нашли да тај отпор износи тони на једну тону тежине, где је

полупречн ик кривине ;

9, из опита чињених на брауншвајској железници постављена је за отпор у кривинама ова

Формула у 0,76 4 тони на |! тону тежине / : / > (К полупречник кривине). 8, по општима на Готхардеској железници отпор у кривинама износи Ба тони на 1 тону тежине кола. 55 ; 4, кбск је правио опште на баварској железници, па је нашао за отпор у кривинама вредност 0,65 сре тони на |! тону тежпне кола. К—=55 6, Рашисћакае је за тај отпор нашао вредност НЕ Парна | . ил К= Пе 0,002 тони на 1 тону тешине, тако, да је К = 0 за К— 850 мет. ј- 6, на сакеонској железници чињени опити дали сву за отпор у кривинама вредност 4 _ Фа + аг

«

ВИНА

где је а растојање крајњих осовина кола. У евпма овим изразима Т; је полупречник кривине у метр.

Н пр. за полупречник кривине |; — 500: дале би наведене Формуле ове вредности. за олпор у кривинама : Е

1, енглеска, Формула 0.0018 тони — 1,80 кгр. на 1 тону тежине кола; 2, брауншвајгска |, ОВА В А = ова она 5 Јо – 9, готхардска у 0,002 са а а а, У. 4, баварска АЕ ИО ОВАА Па На ~ У. 5, Раппећана ова ђ 00014 Рен 1,4 Р оу о з И

Саксонска се Формул' од њих одликује, јер у њој долази још и растојање а крајних осовина Стохе је извео за отпор у кризинама овај образац: Хе · 1аба. 1 4

|' псе

НЕ на сав

а