Srpski tehnički list

где је а растојање крајњих осовина кола, 8 средње растојање између шина = 1,57, Е полупречник кри-

вине у мет. За а = 4,6% и 6— 1,08 добили бисмо

7. 850 ак и - рдд 32 Е = 500= било би 2к = 1,968 кгр. на 1 тону теж. кола.

Опити за одредбу отпора појединих жељезничких кола. — Ови се опити чине или помоћу динамометра, који се уметне између локомотиве и дотичних кола, или се колима ма на који начин саопшти извесна брзина, па се онда пусте да се само усљед тиме прикупљене живе силе крећу док отпори не преовладају и не доведу кола у мир, или се најзад пусте кола да се низ једну падину котрљају, па се из рада, који би кола (њина тежина) извршила падајући слободно низ ту падину и из брзине, са којом су кола на крај падине стигла, израчуна рад утрошен на савлађивање отпора а с тиме и вредност самих отпора. За опите са динамометром нужно је да се у исто време мере и одговарајуће брзине; а за опите по оним другим двема методама нужна су ова дата:

8 у мет. пут, који су кола за време опита прешла,

О у кгр. тежина кола = 1000. 9; (0; тежина кола у тонама),

а у кгр. тежина осовина кола, редукована на периферију точкова (у средњу руку 250 кгр за 1 осовину)

ћ висинска разлика тежишта кола у почетку кретања и на крају кретања, у метр. с убрзање теже у метр. Ма и Ме почетна и крајња брзина у метр. у ! секунди, и онда се отпор кретања кола на правој

и хоризонталној прузи Хћ у кгр. на 1 тону тежине кола налази из једначине

0. (4 79 == 2 2 Тћ 1000 З 2 (-=) (8! а У) ==. ћ

где знак „-|-- важи ако се кола крећу низ пад и знак „-“ кад се кола крећу уз успон,

Резултати, добијени овим опитима, оступају од стварности у толико, што се овде чине опити са појединим колима, док у возу поједина кола нису независна, једна од других, већ су свака од њих везана, на обадва крајл за суседна кола,

Чјинећи тако опите са пуштањем кола да се низ пад котрљају, Ралшђоп: је нашао 1884 г, за вредност ковфицијеита

1

Хћ ћу, О Гћ о | та 343 _

“о _— 1000. 02 _ 1000

Опитима чињеним на пети начин нашао је Ууеђег 18596 вредност отпорног коефидијента

УЛ 7ћ 1

1 ла 0 _ 1000 — 698"

СТашвв је опитима на брауншвајгској жељезници нашао 1861 г.

1 УЛ Тћ 1

а _ О — 1000 — 648

На Француској источној жнљезници чињени опити дали су за | 989 вредности : ' б т

1 1

35 : Шан ј И

за. брзину 830 килом. у 1 сату нађеноје у средњу руку т 189 ари 1

" л 26580. , Ри " “от » у 1“ 159

основи ЗА ПРАВЛЕЊЕ ЛОКОМОТИВА 2