Srpski tehnički list

БРОЈ 8 пи 4.

Члан 9.

Експлоатација ове железнице вршиће се по постојећим законским прописима и правилницима за пруге српских државних железница. Одступања од ових прописа, а поглавито са погледом на прописе о кочењу возова, о сигнализацији и о чувању пруге, могу се са обзиром на оправдану штедњу при експлоатацији дозволити, но само тако, да уредан и безбедан саобраћај буде осигуран.

Члан 10.

Начин вршења саобраћајне службе на пограничној станици прописаће министар грађевина концесионару, с погледом на закључену конвенцију између краљевско-српске и румунске владе. Тако исто прописаће министар грађевина и правила за заједничку употребу нишке станице.

Члан 11.

Опште тарисе државних железница, сматраће се као максималне тарифе за ову железницу.

Но концесионар може по одобрењу министра грађевина своју тарифу сам одређивати, но тако, да не буде нижа од цене коштања, транспорта. ТариФе морају све бити јавне, и имају се за све и за свакога, подједнако примењивати.

Члан 12.

У случају неродице, властан је министар грађевина спустити тарифу за извозне намирнице за све време, докле потреба за то буде трајала, но не испод цене коштања транспорта.

Члан 13.

За случај рата или других ванредних прилика у земљи, власна је краљевско-српска Влада задржати за се неограничен уплив, при вршењу експлоатације, па ову и са свим у своје реке узети, за све време докле потреба буде трајала. Услед овога нанесена штета и проузроковани ванредни издатци, накнадиће се концесионару у свакоме случају по нарочитом споразуму.

Члан 14.

Концесионар је дужан вршити државне транспорте, превозити војску са свима њеним потребама и преносити државну пошту под условима, који ће се концесијом тачно предвидети, а не могу бити испод цене коштања транспорта.

Возови и транспорти за двор Њ. В. Краља бесплатни су.

Члан 15.

Држава има право да се служи телеграфом и телефоном бесплатно, које подигне концесионар дуж ове железнице.

Члан 16.

За све време грађења, као и за време трајања концесије а за материјал који се искључиво односи на грађење и експлоатацију, ослобођава се концесионар свију дажбина, (порезе, приреза, трошарине и т. д.) као и такса административних и судских, било државних или општинских,

Тако исто, за све горе речено време, ослободиће се концесионар од царине и свију узгредних такса царинских, на сав материјал, опрему железнице и возна, средства.

НАЈНОВИЈИ ЗАКОНИ ПО ГРАЂЕВИНСКОЈ СТРУЦИ

СТРАНА 59.

Члан 17.

Краљевско-орпска Влада задржава себи право државнога надзора на начин како за сходно нађе, како за време грађења тако и за време експлоатације.

Члан 18.

За сигурност, да ће концесионар ову железницу у свему солидно и по одобреним плановима и пројектима извршити, са нужним инвентаром и опремом снабдети, и потребан возни материјал набавити, положиће у Народној Банци Краљевине Србије на име кауције суму од пет стотина хиљада динара у злату, у готову или у српским државним хартијама. Ова кауција вратиће се концесионару, сразмерно деловима пруге пуштеним у саобраћај.

Члан 19.

Концесионар је дужан железницу у свему потпуно довршити и саобраћају предати у року од три и по године дана, од дана када радови отпочну, што ће се ближом концесијом утврдити.

Члан 20.

Рок трајања концесије утврдиће се на до деведесет година, рачунећи од дана. када пруга потпуно буде јавном саобраћају предата.

Члан 21.

Држава српска гарантоваће интерес до 5 по сто на уложени капитал за грађење ове железнице. Краљевскосрпска Влада одредиће начин и време како и када да се плаћа тај интерес; а величину стопе овога интереса, утврђује Влада у договору са Државним Саветом.

Члан 922.

Краљевско-српска Влада задржава себи право да ову железницу по истеку првих десет година експлодтације, може у свако доба откупити и то:

Ако се откуп' врши пре истека двадесет и пет година од дана отварања експлоатације, дужна је држава концесионару откупну цену у готовом новцу исплатити; а ако се откуп врши ма у које доба после тога рока, концесионару ће се моћи плаћати рента, годишње највише до пет од сто утврђене откупне цене, све до рока трајања концесије; но, држава има право да и раније исплати заостали неамортизирани капитал.

Откупна цана одредиће се према стварној вредности пруге у доба откупа, ову цену одредиће комисија. састављена као што је речено у члану 28. :

Члан 23.

Краљевско-српска Влада може дату концесију одузети, ако концесионар битне обавезе своје не испуњава, или ради противпо прописима овога закона и са њиме закључене концесије.

Накнаду која би му се у таквом случају имала дати, као и у каквом облику, одредиће избрани суд, а састав тога суда одредиће се концесијом.

Члан 24.

По истеку рока концесије ове железнице са свима постројењима, свом опремом, инвентаром и возним материјалом, прелази у својину српске државе без икакве накнаде и терета, све у добром и употребљивом стању.

! :