Srpski tehnički list

СТРАНА 104 из НлукеЕ

Долази за тим прелаз у ниво-у преко Бањокога друма и пролази испод седла брега Џервина подужим тунелом, од неколико стотина метара.

Пут из Књажевца за Потркаље прелази траса и ниво-у и спушта се доле у ливаде поред истог пута, где ће морати да буде и станица Књажевачка.

Овај положај станице између поменутог пута и леве обале Сврљишког Тимока најповољнији је и уједно и једини могући.

Излазећи из станице Књажевачке, настају опет две могућности вођења трасе до кланца, Вратарничког.

Комисија је по жељи свога председника пуковника г. Ј. Велимировића, имајући у виду. захтеве војно-техничке, размотрила најпре терен на левој обали Тимока од излаза из станице па до села Врбице. у

На овом потезу наилази траса, између места наспрам воденице код Лешја (на десној обали) па све до села Врбице т.ј. на дужину од прилике 7,50 Ккт. на знатне теренске тешкоће, јер излокана и проривена косина брега, која врло стрмено у Тимок пада, скроз је клизава и ровита и не сме се нигде додирнути. (С тога би ваљало на овом потезу трасу у приличном одстојању од подножја те опасне косине положити, а то би било већим делом у самом кориту Тимока, који би се опет морао, услед свог врло вијугастог тока, на десно потиснути у ново ископано корито.

По овом се види да би постројење пруге на левој обали проузроковало великих трошкова, а зна се из искуства да одржавање обезбеђења у рекама плаховитим и са великим падом, као што је Тимок, није ни ласна ни јефтина ствар.

Са чисто техничког и економног гледишта, комисија не би дакле никако могла препоручити да се траса води левом обалом Тимока.

За то она предлаже да се траса од излаза из станице Књажевачке па до кланца Вратарничког, проведе десном обалом Тимока, по вису паралелно са друмом а лево од овога, као што је у карти уцртано.

Прелаз преко Тимока имао би да буде мало ниже утока Трговишког у Оврљишки Тимок,

На десној страни реке ненаилази траса на никакове теренске тешкоће, но било би неколико дивљих и опасних потока да се пређу.

Водећи трасу десном страном до Вратарничке клисуре није баш апсолутно потребно да се при улазу у ову Тимок пређе, јер се траса може десном страном посвуда да спроведе, а

НИе ПРАСЕ | Е Бр0Ј 7 И 8

да се Тимок само негде потисне. Но ово питање прелажења Тимока, један пут или више пута моћи ће се тек онда решити, пошто се изради план ове клисуре јер Тимок у њој јако кривуда и није могуће ово питање на пречац решити.

При излазу из кланца Вратарничког, лако је наћи згодно место за прелаз на леву обалу, на. којој се траса у повољним околностима, развија све до Зајечара, остављајући село Грљан између себе и Тимока, а даље све до испод шанчева Краљевичких, налазећих се десно од Књажевачког друма.

За станицу Зајечарску има два могућа и једино подесна положаја, и то или источно од вароши између општинскога парка и цигљана или јужно од вароши на вашаришту испод Краљевице. Који ће се од ова два положаја, изабрати,

зависиће од висине скока, који се има између

Зајечара и Рготине да савлада, под даљим условом да се село Вражогрнац на десно остави и да се траса долином Лапинског и Липовичког потока развија до Рготине.

Ово питање моћи ће се тек након предузетог нивелисања решити.

Имајући у виду чисто техничке и економне обвире, комисија не би могли препоручити да ве трасом улази у долину Лапиноког потока, као што је горе описано; те зато је она слободна препоручити, да се траса проведе испод виса Јаше, над Вражогрнцем, а лево поред пута за Рготину.

Ово би била природна и много лакша траса, него ли она кроз Лапински поток.

Но нема сумње да је положај станице на, вашаришту, између вароши и логоришта подеснији и много заклоњенији с обзиром на близину Грамаде а и више је примакнут средишту вароши,

Ако би висински одношаји условљавали положај станице на вашаришту, то би тиме траса постала дужа ва нека три километра.

Траса је уцртана у карти са пуном црвеном линијом за први положај станице, а испрекиданом црвеном линијом за други положај станице. —

Пре но што се комисија кренула из Зајечара на даљи пут, размотрила је она, о обзиром на војне захтеве, још једну могућност вођења, трасе, у претпоставци да траса од Књажевца,

· до Врбице иде левом обалом Тимока, као што

је у горњем разматрању већ додирнуто било.