Srpski tehnički list
Др.
и оправке, и то у толико чешће, у колико је било мање бродова, јер, да се отаља посао, бродови су радили скоро без прекида и форсирано до крајњих граница, те су и кварови с тога били чешћи. Али тадашња радионица врло мало је шта могла поправити и помоћи. Скоро за све оправке, па и врло мале и незнатне, бродови су морали ићи у Пешту или бар у Земун, јер
у радионици није било ни алата ни људи вичних томе послу.
Дугачка путсвања бродова до места оправкеи натраг, не користећи на томе путу ничим, за тим дангубе, све то утицало је врло рђаво, и коштало је сувише скупо. С тога се обично пропуштало, да се мале оправке одизвршују, но се чекало или да буде више оправака или каква већа оправка, а међутим један квар ако
се оддмах не ловеде у ред, одмах за собом повлачи руги, те је штета у толико бивала већа.
Та невоља натерала је Друштво, да своју радионицу проширује, повећава, снабдева алатљикама и у-
савршава, те је данас у могућности да сама извршује и веће оправке, па и некоје објекте.
Овде ћу изнети опис радионице, снабдевена у априлу 1905. године.
Бродарска радионица налази се на обали Саве код Чукарице више Београда а са обе стране пута Београд-Шабац, и укљештена је између фабрике кожа и запуштеног мајдана са горње стране и фабрике шећера, од које је раздваја пут за Топчидер са доње стране, са четврте стране опет приватна имања.
Терен радионице захвата око 11800 квадратних метара, апи је тај терен прилично незгодан, јер се од Саве нагло пење, а горњи крај знатно је виши од средњег и доњега краја, с тога је стало прилично новчаних жртава док је средњи део планиран, да буде
употребљив, и још ће се прилично морати утрошити да се и горњи део изравна.
Поред саме обале испод пута употребљен је терен за смештај разнога материјала, за оправку дрвених бродова, скела за пристајање бродова и осталих објеката, који долазе на оправку. На томе делу нала-
зи се и једна шупа за израду чамаца и једна црпка, која снабдева парну машину водом.
Више пута на горњој страни је главна радионица и ту су груписане зграде: !., за столаре, стругаре моделисту и канцеларије; 2. механичарску и браварску радионицу, збирку модела и кројење шаблона; 3., пакомобилу, 4. за велике бушалице и вентилатор; 5., ковачницу; 6. лимарницу: 7. за фасоновање гвоздених делова лимова и ребара (јегија); 8. пламена пећ за загревање гвожђа; 9., ливница; 10. магацин материјала и алата; 11, магацин дрвене грађе, 12., канцеларије 13, станови. Два колосека из овога дела радионице спајају се при изласку из дворишта, прелазе пут
као један, и иду све до воде. Колосек служи за пренашање великих и тешких предмета, вагонетима.
Радионичке зграде покривају врло знатну повр-
шину од 2200 квадратних, метара, што би импоновало и каквој већој страној фабрици;
мах
како је била
Једна Волфова локомобила од 18 ефективних коњских снага служи за покретање свих машина алатљика. Благодарећи срећној околности, што није потребна велика моторна снага, лакомобила је врло сретно изабрана с тога, што се ложи свим врстама чврстога горива као: струготинама и пилотинама дрвета, иверјем, отпацима дрвета, дрветом и угљем тако, да никакви дрвени отпаци не иду у штету, но се употребе као гориво, а таких отпадака има врло много преко године, те се учини знатна уштеда на угљу.
Лакомобила је смештена у нарочитој згради иза механичке радионице, кроз коју је проведена главна трансмисија. Поред локомобиле удешена је и једна мала радионица за оправку ситног алата
Механичко одељење смештено је у пространу зграду у дворишту, а снабдевено је најпотребнијим машинама алатљикама, тако има: четири струга (ПтећЂапек — Топт) разних дужина, две велике и више мањих (ручних) бушалица, машина за стругање равних површина, машина за пробијање металних плоча, машина за израду завртњева а поред тога и сав ручни алат. Машине алатљике креће парна снага. Овде се израђују сви финији метални делови, завртњи, машински делови, славине, црпке и безброј разних делова, потребних при грађењу бродова.
У истој згради смештено је и браварско одељење које је снабдевено само ручним алатом, јер нема великих потреба за машине алатљике; у осталом, у томе случају даје се на израду механичком одељењу. Браварско одељење махом израђује ситне грађевинарскобраварске послове за бродове као: окивање врата и прозора, браве, затворе, наслоне, намештаја, а тога је посла на бродовима увек више него у обичним кућама, јер је овде све у много већој употреби на сразмерно много мањем простору.
До браварског одељења, под отвореном шупом, намештена је једна снажна машина за сечење и пробијање гвоздених лимова до 16 м. м. дебљине, једна машина само за пробијање лимова (рупа за закивке) две ручне бушалице и један вентилатор, који даје потребну количину ваздуха за ковачка и лимарска огњишта. Уз ову отворену шупу подигнута је дрвена зграда у којој је смештена ковачница са три огњишта и потребним ручним алатом. Изнад огњишта висе велике металне настрешнице са димњацима, да не би варнице улетале у дрвени кров. Ову зграду ваљало би што пре озидати, те колико толико умањити опасност од пожара.
Лимарско одељење је такође у дрвеној згради, а има два огњишта као она у ковачници. Овде се израћују сви лимарски послови а поред тога и разне цеви за котлове. За све врсте рада има и потребан алат. И ову зграду треба што пре заменити зиданом из истих разлога као и ковачницу. П. Д,
(Продужиће се)
гора