Srpski tehnički list

БРОЈ 16.

год. ХхУП.

У Београду 15. Октобра 1906. год.

СРПСНИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

Грађење споредних железница у округу пожаревачном

Да би се приступило грађењу ових же- |

лезница, које је држава уступила округу пожаревачком путем концесије на 60 година, председник окружног одбора ступио је био у погодбу са друштвом Зостебе де Тгајва Кепага Зигсоџ! 4 С-е, и са истим закључио уговор, који је изнесен на одобрење окружној скупштини, на дан 20-ог септ о. г. Ну скупштина је отказала то одобрење и решила, да се за грађење целе железничке мреже тога округа распише конкурс.

Као подлогу за грађење железница, нуди округ пожаревачки приход од нарочитог окружног приреза, који се 180.000 динара годишње, али који према стеченом искуству неће дати више од ефективних 1!20.000 динара.

Шта ће се још понудити у објави за конкурс још се не зна. Нека нам је зато допуштено, да у међу времену оценимо погодбу, коју је председник окружног одбора закључио, а окружна скупштина одбила.

Чланом 1-вим и 2-гим погодбе уступају се у израду и експлоатацију пруге;

предвиђа на.

а.) Дубравица — Пожаревац — Мало Цр- |

ниће— Петровац — Жагубица.

6. Мало Црниће—Мишљеновац.

в) Пожаревац · Свилајнац.

Члан 3-ћи обвезује друштво, да израда мора бити саобразна погодбама изложеним у закону, којим је концесија уступљена округу.

Члан 4-ти пак гласи: „Како господин »Аегастон или друштво, које га буде засту„пало, мора својим акционарима осигурати „годишњи интерес од пет на сто, на капи»тал уложен за грађење и експлоатацију „поменуте железничке мреже, то пожареувачки округ гарантује овај интерес од пет »на. сто годишње на поменути капитал, у уколико чист годишњи приход преко трош»кова експлоатације поменуте мреже же-

| со! « С-1е,

улезница не покрије интерес како је горе унаведено. «

Ово је услов којега у закону о концесији нема — што нарочито истичемо.

Члан 5. казује како ће се потребне суме за исплату интереса стављати у окружни годишњи буџет.

Члан 6. садржи обавезу округа да заведе одговарајући довољан окружни прирез за горњи циљ.

Чланом 7. предвиђа се једна новина не само за округ пожаревачки него и за читаву Србију, а то су: аутомобилни возови система Ренард или другог којег система који буде експлоатисало друштво Ед. Зигкојима би се само алиментирала (снабдевалај нова железница сировинама и робом.

Члан 8-ми обвезује г. Дегастона, ако му Нар. Скупштина одобри концесију за уво-

| ђење аутомобилских возова, да о своме тро-

шку гради, поправља и одржава све друмове у округу пожаревачком на којем би ови аутомобилни возови саобраћали. За грађење нових друмова смео би се применити закон о експропријацији.

Кад се пажљиво проучи овај неодобрен уговор, види се, да је исти израђен бар исто онако површно и непотпуно као и сами закон о дарованој концесији округу пожаревачком, и, са те тачке гледишта, ми не жадимо што га окружна скупштина није усвојила и ако у осталом не би били противни да се једном, ма и овим путем, приступи грађењу ове железничке мреже.

Па пошто конкурс још није расписан, то хоћемо да кажемо шта све треба и мора да уђе у будући уговор за грађење споредних железница у округу пожаревачком, а што би било у интересу самога округа.

Пре свега мора се у напред рећи колики може и сме бити максималан капитал, на који ће округ гарантовати интерес 5", јер