Srpski tehnički list

— 122 —

је то једна од најважнијих одредаба за сам округ. У том циљу потребно је да се претходно зна:

1-о. Колико ће коштати „студије“.

2-0. По коју ће се цену рачунати кубни метар земље, стене ит,д.

3-е. По коју ће се цену рачунати пропуст. према њиховом отвору, колико мостови зидани, дрвени или гвоздени.

4-0. По коју ће се цену рачунати горњи строј: шине, скретнице, окретнице, дизалице, сигнали, водостанице, машинска инсталација за радионицу, алат, намештај ит,д,

5-0о, Каквих ђе бити станица и где ће се поставити, као и то које ће се грађевине поред станица подизати, и колико ће коштати. 6-о. Колико и каквих ће бити локомотива, вагона, покретних дизалица итд.

Тек пошто се проуче до ситница сва ова питања моћи ће округ да се реши, које железнице треба да гради у границама своје финансијске моћи, па тада тек примити обавезу, да гарантује интерес на срачуњени максималан капитал,

Стварно коштање пак, с обзиром на члан 8 закона о концесији, сазнаће се по довршеном грађењу.

Обичај је да се при образовању друштва одобри извесан проценат (1', до 2 на сто) на име оснивачких трошкова; боље је да се тај проценат отворено одобри, него да, да кажемо, испод жита улази у цену коштања,

У случају, да се максималан капитал који је за грађење одређен не достигне, половина од уштеде могла би се уврстити као премија, у капитал, а у корист конце-

тако зване

сионара, те да се овај приволе на што већу

штедњу.

У уговору мора се нарочито говорити 0 томе како ће се поступити ако приходи буду већи него што је потребно да се исплати интерес 5" и одговарајућа амортизација. у

У много прилика предвиђа се, да ће се из овога вишка пре свега округу вратити без интереса све оне суме, које је овај, у току више година, из своје касе давао да се концесионарима исплаћује гарантовани интерес од 5'. Затим, пошто се округу тај дуг исплати до последње паре, вишак, који претиче преко свих трошкова, да се дели у извесној размери ивмеђу округа и грађевинара - закупца.

Што се тиче експлоатације у напред се морају одредити трошкови њени. Најбоље је да округ експлоатацију уступи паушално — ђутурев — по извесну цену с тим, да одреди број возова који морају саобраћати дневно у оба правца. По себи се разуме да ће се број возова пуштати у саобраћај сразмерно по потреби, која се огледа најбоље у бруто приходу једне железнице. Зато се мора одредити скала бруто прихода којима ће се у напред регулисавати број возова који ће закупац бити дужан да пушта у саобраћај. Пошто ће у току времена наступити потреба, да се возни материјал обнавља па и умножи а и да се изврше и друга усавршења на железници, добро је да се за тај циљ, обравује нарочити Фонд за обнављање возног материјала ит.д., тога ради може се узимати годишње 200 до 300 динара по киометру све док Фонд не порасте на 9000 до 3000 динара по километру. Овај Фонд припада закупцу, али би се округ старао о његовој употреби и примени. Ово је боље за округ, него како налаже последњи став члана 5. закона.

Из ових напомена види се несумњиво, колико је празнина било у неусвојеном уговору и колико је спорних питања остало нерешено. Та нводређена питања довела би 40 такових заплета између округаи закупца како би их могла решити само ск поцена и дуготрајна парница. Е

Нарочито истичемо, да св не сме губити из вида, да законом о концесији од 7'ог марта 1906. године, није ни било неминовно потребно, да се говори о свима овим питањима зато, што се драва, према округу, није ни у колико материјално ангажовала, те јој је било са свим равнолушно како ће округ овим послом руководити.

Држава је понајвише полагала на то да чланом 11, закона о концесији себи осигура откуп железнице, ако би чудним случајем округ успео да ту железницу сагради.

Свакако, у овој прилици држава није претерала у нежности према округу.

Што св тиче одредаба по члановима 7. ми 8. њима није било места у уговору о грађењу и експлоатацији споредних железничких пруга.

Ако Народна Скупштина подари концесију за аутомобилне возове, таковој концесији округ се не може противити, па према томе округ нема шта у напред ни да одобрава.

Исто тако округ је ненадлежан, да он сам одобрава примену закона о експропријацији .