Srpski tehnički list

— 182 —

љене блатом, зграда с поља не омаже се блатом одмах већ доцније. Грађа на крову у много случајева тако је слаба а зидање тако рђаво, да по негде постоји опасност, да се зграда сруши. (Овако несолидно озидане зграде, још су мрачне и мемљиве, те према томе ови насељегици живе у истим онаким становима из каквих су побегли - једина им је разлика што их овде нико не пита колико имају деце, као што питају некоји београдски рентијери при издавању станова

Овако озидане зграде са земљиштем ко«птају просечно око !500 дин. Цена им почиње од 1200 па иде до 3500 дин. то наравно зависи од прихода п потреба појединаца; много их је који надниче и не могу зарадити годишње више од #00 дин Са породицом и зимском беспослицом и са оваквим приходима појамно је, што се сем интереса, па често и сам интерес, не може друго ништа плаћати, отуда су тамо врло честе продаје и куповине и велике се шпекулације са тим имањима воде.

СОвм свега овога овај презадужени сопственик имања удаљен је У, — '/4 часа од места рада, на чему изгуби доста снаге и времена, калдрме и осветлеља нема, за време

киша блато је свуда и на све стране, брзе

„лекарске помоћи нема, ма да су узроци за боловање неизбежни, а исто тако и јавне безбедности нема, те се у тим насеобинама може екупљати и сумњив елеменат. Намирнице св тешко набављају и треба много дангубе и плаћају их као и у ва-

роши. Месо можда није тако скупо као у вароши; али је за то не прегледано, а кад се у центру вароши продаје смрдљиво паин заражено месо од куге и прострела, па ником ништа, шта тек може да буде тамо ван сваке контроле.

Овако тешке пи оскудне околности изазиваће огорчење у ових становника, Београд за њих ускоро ништа стварно не може учинити, јер и сам његов центар није уређена природно је, да се уређење престонице врши од центра и с тога ће наступити огорчена борба око утрошка ошптинскога прихода.

Овом борбом и огорчењем масе, користиће се политички шпџекуланти, а та маса, све већа и већа, постаће одлична гласачка, војска, која ће ради својих локалних интереса, — уређења оних наопако створених заселака ди:товати Београду и не обзорући се на главни интерес његов, и тада ће Београду бити све мање и мање изгледа, да постане уређен град ___ Крајње је време да општина има, у својој моћи уређење и развијање Београд»; јер без тога Београд никад неће постати граду смислу како се уређени градови разумеју.

Овим чланком завршили смо расматрање најглавнијих узрока, зашто Београд пе напредује, џ као што се види ово је питањо акутно и дужност је оних којима је позив да на овоме раде, да неодложно приступе стварноме раду на уређењу престонице

М. Н. Ј.

Јанчажи мостови Фелцког распона за железничке пруге.

У једној краткој расправи инжењер Атпофшп из гражава чуђење што, у данашње време, инжењери жонструктери, нису покушавали да искористе многа и несумњива премиућства, ланчаних мостова, те да се за премошћавање великих отвора подједнако употребљују како код железничких пруга тако и код путова.

Збиља, кад се ово питање проучава без предубеђења, онда се мора признати, да се кабловима од челичне жице оно решава на најекономичнији, најсигурнији, најтрајнији и најелегантнији начин.

Економија. Уштеда потиче поглавито отуд, што се делови, који носестазу ланчаног моста, напрежу једино на, истезање, а то је за металне конструкције најбоље, пошто нема опасности од извијања, јер у колико се један део више истеже у толико је крући; међутим, чим је неки конструктивни део изложен притиску, а нарочито ако су делови знатне дужине, онда се мора узети много већа количина метала једино због

тога, да се предупреди његово извијање. И тако се гомила трошак не само за метал него и за ослонце који тај метал морају да понесу.

Плетени челични каблови дају апсолутан отпор од 90 до 100 килограма по квадратном милиметру, а граница њихове еластичности већа је од 50 килограма по квадратном милиметру,међутим делови од тињеног гвожђа

за обичне гвоздене мостове не дају већи отпор од 40

до 42 килограма по квадратном милиметру, а граница њихове еластичности је око 25 килограма по квадратном милиметру. ' ; Сем тога. монтовање ланчачих мостова много е јевтиније. ; |

С једне стране има дакле уштеде у материјалу, с друге стране монтовање без нарочитих скела, што чини да се посао може и брже свршити него код ма којег другог система.

Безбгдност. Неоправдано предубеђење влада против ланчаних мостова односно безбедности.