Srpski tehnički list

па ИК

и услед тога све је већа вероватноћа, да ће железница у ствари добити више но пре,

Но из свега досадањег не треба извести, да смањивање тарифе треба брутално и без размишљања извршити. Баш на против при примени изложених принципа треба приступити сасвим. опрезно и пажљиве, пазећи непрестано шта ће реформа изазвати

Сем тога треба се обазрети и на прилике у земљи. јер ако се одједном ма и привремено смањи железнички приход, може се десити, да се тиме навали у зезгодно доба велики терет на државни буџет. Али се треба обазрети не само на садашњост но и на будућност. Ако се стекне уверење, да ће реформа тарифе у скорој будућности имати благотворких ути-

цаја на развиће трговине и држгвног блггостања. онда треба слободно загазти у реформу и по цену

тренутног смањења чистог прихода железнице. На развитак и рашћење промета у великој мери

упливише сем тарифе и удобкост саобраћаја. Има их који тврде, да већа удобност саобраћаја

може често да изазове много интензивнији развитак.

промета но спуштање таргфе. Прва погодба за развиће промета то је, да саобраћај буде што удобнији. Јасно је на пример, кад два места иначе блиска леже на двема разним пругама, па немају везу возова, да ће много више допринети развоју промета, ако ту везу. што боље удесимо тако, како ће путници моћи ићи и вратити се истог дана, но што би то омогућила ниска тарифа за вожњу, јер путници,. немајући везу возова, морају кесразмерно више утрошити и новца, плаћајући преноћиште, а и времена. — Даље исто

тако, ако у некој вароши има периодичан трг, треба се постарата да се пстрошна роба доведе на трг онда

кад треба, и то је важније но да се свизи цена транспорта. Али тако ненормалне прилике, као што је недостатак везе између возова на разним пругама или рђав распоред возова за тргове, не би требало ни да постоје на добро уређеним жегезнкцама. И с предпоставком да су те неприлике одклоњене или да нису ни постојале, једино спуштањем тарифе може да

се изазове већи промет. Међутим баш у вези са спуштањем тарифе треба

у исти мах поправ:ти и удобност саобраћаја. Врло је велика грешка ако се то пренебрегне. Али спуштање цена подвоза изазива врло често

накнадне трошкове око усавршавања саобраћаја. У првом реду обично се промет толико повећа, да треба

повећати број везног материјала, те да се повећан промет савлада. Али то још није главни трошак. Често ни то није довољно но се мора мењати из основа цео распоред вожње, мора да се повећа и број возова и брзина вожње, да би се тиме још већма потпомогло развићу сгобраћаја.

Ово је потребно да би се већи трошкови распоредили на што већи број путничких и тонских килоМетара и на што већи бруто приход. Публика ћеу толико више употребљавати железницу, у колико јој буде не само јевтинија вожња но и боља удобност.

Да наведемо један пример.

У Енглеској држава је дала кохцесију железничким друштвима за експлоатацију са условом, да у околини Лондона буде цена вожње ма на коју даљину само 1 пени. Друштва су из почетка негодовала на ову насилну меру, али убрзо, набоше да могу применом те тарифе извући добре користи и кад су је применили на широј основи, учинили да многобројни радници могу удобно да се служе возовима; онда је ова минимална цена постала богат извор железничког прихода. још су Енглези постигли велики успех и

| тиме, што су трећој путничкој класи на велике дистан-

ције поред снижене цене вожње још додали и велику брзину вожње. Исто је то било и на Француским државним железницама (пругама). Управа железничка. увела је у брзе возове и вагоне треће класе, створила је специјалне возове: возове за шетњу, возове за поклонике и т. д.

Исто тако бива а са прометом робе. Железничке компаније у Француској, да би довеле што више патрошне робе у Париз, саставиле су смањену тарифу за Париз а поред тога удесиле возове тако, да роба која подлежи квару брзо и без претоваривања доспева у Псериз на време кад се трг отвара. Тако се довози свежа риба, свеже воће и зеген нарочитим брзим возовима непосредно на пијаце. Из свега досадањег јасно је. да поред увођења смањене тарифе треба у исти мах поправити и транспортне прилике, па да се постигне онај успех, који желимо: да се знатно повећа саобраћај. |

Железница је учинила да се промет између појединих суседних земаља, па и оних, које су на великим даљинама једна од друге погећа у огромним размерима. Удобност саобраћаја и сразмерно ниска цена транспорта учинили су, да се развила јака конкуренција између свију народа. Свака промена у тарифама или свака промена у транспорту, која се појави у некој земљи, може да донесе собом могућност, да производи те земље сузбију производе њеног суседа на каквом заједничком тргу, па чак да онемогуће извоз извесних, производа на трг.

Зато ћемо пре но што изложимо наше мишљење о томе какве принципе треба поставити за нашу нову жезезничку тарифу, проучити принципе тарифске политике у страним земљама а нарочито у А-Угарско;