Srpski tehnički list

— 220 —

Ратзопв-ове турбине уводи се пара у један разводник у затворен простор, у коме има један цилиндар сара — на коме има стотину и више појасева лопата — крила. И сам разводник има на себи сличне појасеве, који захватају између појасева цилиндра. Пара дакле струји у разводник алипри том не изгуби свој напон од једном већ на махове према броју и распореду поменутих појасева. Напон паре спадне на пример с почетка од !0 атмосфера на 91. Овако произведен млаз паре врши на лопатвим појасевима меха ничан рад и губи гри том опет од своје првобитне брзине, те да опет од 91/, атмосвера, напон паре порасте на 10. При том се опет повећа брзина, која се пренесе на други појас лопата и то тако све даље и даље, док се потпуно исцрпе цео нагомилани ргд у напону. Овим срећним решењем, решењем које се може изразити као многострука експанзија, постала је парна турбина употребљивом машином која се обртала до 150 пута у минуту. Она надмаша стару парну машину с клипом не само својом мањом тежином и јевтинијом ценсм, већ и тиме, што је гакши радс њом и лакши надзор. Ово су све добре одлике које су допринеле много великом распрострањењу парних турбина.

Доцнијих година. тако око 1820. почеше се бавити конструкцијом парних турбина и други машински конструктери и фабрике, као. што је н. пр. американска Општа — турбина, турбина А. Е, (3 (општег електричног друштва у Немачкој) Товећу — турбина и много других _ излагати.

појавише се нови системи

што даље нећемо Готово без изузетка све су све турбине примењене као мотори за фабричке инсталације и друге, свугде где је потребно да се ради умереном снагом и где је потребан сталан, непромењив број обртаја у минуту. На том је пољу од пре пет година на овамо

парна машина с котловима изгубила битку, јер је

машина с клиповима, али је прва много јевтинија и за набавку и за одржавање и послугу.

Међутим је било остало једно. поље које парна турбина није дуго била у стању да задобије, а то је бродарство. Код лађе се између других погодаба тражи, да се њоме може многоструко маневрисати. При излазу из пристаништа као и при улазу потребно је по неки пут пловити и назадке, морају бродити час брже час лаганије, Све су то могле вршити одлично старе парне машине с клиповима, док је парна турбина подесна само за равномеран рад у једном смислу. Много је борбе стало, пре но што је извојеван коначан успех. Смишљеним распоредом споредних делова турбине и згодним распоредом паре у вези с тим, тако, да је турбина час могла добити свежу пару, час опет пару која је излазила као употребљена из друге турбине — Ађдатр!. постигло седа се реше и горњи задаци о маневрисању и кретању уназад, што доказују обилато нове лађе с парним турбинама. А тиме је парна турбина завојевала ново широко и важно поље употребе и већ стоји на прагу да потпуно потисне стару парну машину с клиповима.

Тако је парна турбина чија је прва и мало савршена конструкција једва двадесет година стара, данас на домаку. да као моторна машина потисне за свагда на свима пољима стару парну машину с клиповима и да ступи као једина владарка парне снаге у свету.

Техници будућих десетина новог века даће нарочито обележје две врсте турбина; парна турбина за парну снагу употребљену за машине које се с места крећу (на турбина за снагу воде,

на место пример бродарство) и водена које у свету има на милионе употребљене за сталне машине. Обе ове врсте већ су данас на високом ступњу савршенства, али обе стоје још ' ред непрегледним могућностима, обе су у правом

смислу машине будућности.

парна турбина за тај посао исто тако добра као и Ј. борба с прашином ио друмовима. (наставак) .

Снабдевање горњег строја друма материјалом који воду не пропушта Важно је питање, да ли не би за всцу непробојне материје унесене у горњи строј друма за вреуе обнављања горњег строја потпуно спречиле стварање прашине. — Натапање уљем не може никад да траје дуго. Зато је оно на местима где има доста воде и јефтине радне снаге на расположењу много скупље него поливање водом. А израда за воду непробојног горњем строју друма умањило би абање горњег строја, пошто је абању најглавнији узрок продирање воде. | '

слоја у

Али поуздан закључак о томе, да ли ће друм бити трајашнији ако се буду уља или сложена тела као Веструмит сасвим чврсто везали, да са камичцима који су ваљцима набијени створе за воду непробојну масу, може се добити тек брижљивим опитима кроз дуги низ година. У повољном случају трошкови око тога не би имали пресудна значаја. Али такав рад на деоници Казтат — улице у Минхену није дао добре резултате.

Професор минхенске академије вештина ВшћегРЕапег предлаже да се у горњи строј макадамисаних путева унесе нека жилава маса коју је он пронашао