Srpski tehnički list
— 338 —
се одржи равнотека међу члановима једне и исте државе, која жели да одржи и прошири принцип равноправности у своме уређењу. Неједнакост у благостању појединаца ремети и реметила је од увек равнотежу у друштву; неједнакост у правима и безбедности прети принципима државних уређења, која не буду обухватила и установе којима се о безбеђују сви држављани бар онолико, колико је најнужније за сваког држављанина за одржавање самога себе и породице, као основеи индивидуе за цржавнога склола.
своје одр жавање
Нужно је за правилноразвијање и нагредовање државе и њених уређења, да се јеш за времена поведе озбиљна рачуна о овоме, ако се не жели, да чланови, чији је опстана« угрожен и који немају никакве обезбеде не стану уводити и решавати питање о друштвеној равнотежи.
жЖ.
Шипови за оснивање, Формуле и практички резултати.
У „МопувЦез аппајев Че Ја сопабтиеНоп “ (Година 1908 стр. 62) саопштио је инжењер Гбуу студију о продирању шипова у земљу за време једне „ватре“. Из ње саопштавамо следеће:
Дубина до које шип треба да се побије зависи у принципу од терета који ће шип имати да носи а овај не треба да пређе границу од 30 — 40 кгрјсм да саз влакна дрвета не би разоравала. Генерал 30 — 35 кгр. оптерећења, По СТапде]ј-у пак шип од 0,23 м пречника не сме се оптеретити са ваше од 25.000 кгр.'а шип од :0,33м тежином од 50.000 кгр. што одговара приближно оптедећењу од 60 кгр. на см“ али ове величине треба
Мотјт допушта само
сматрати као у крајњем случају допуштени максимум.
—тахипша тахштоги. У овом случају продирање износи 4,5 м,м за ватру од 25 удараца кад је маљ тежак 390 кгр. а пада с висине 1,30 мет. или од прилике 10 м. М. за ватру од 10 'удараца — кад маљ од 600 кгр. пада с висине 3,60 м., што би приближно одговарало ватри, од 30 удараца кад би исти маљ падао само с висине од 1,20 мет. Код моста Кеш шипови пречника од 0,325 м. имали су да носе терет од 52.000 кгр. просечно; са побијањем се стало, када је продирање износило до 4,5 м.м. на ватру од 25 удараца при чему је маљ падао с висине од 1,40 мет. За шипове које су мање оптерећени. (8 — 10.000 кгр.) може се допустити продирање од 3,4 — 5 см при горе споменутој ватри с претпоставком да шипови продру до здравог земљишта. Ови бројеви важе и за шипове за скелемостовске. По Зуапап-у искуства прикупљена при великим радовима довела су до резултата да се може сматрати да је један шип у стању да носи ста-
лан терет од 25,000 кгр. ако исти шип не зађе више од 1 см. у земљу за ватру од 10 удараца, кад је маљ тежак 600 кгр. а падна висина 3,60 м, или за ватру од 30 удараца истог маља који пада са висине од 1,20 мет. При обичним радовима по Нистешп-у довољно је: побијати шипове маљем од 400 кгр.: такав један шип може да носи 17,5 тони ако при ватри од 15- -20 удараца сиђе приближно за 1,3 см. У пракси кад са ради са маљем од 400 кгр. треба шип дотле ударати док при две узастопне ватре не продире више од 5—8 см, У тежњи да се побијање доведе до границе што мањег продирања лежи често пута поред губит«а времена још и опасност да се шипови пребију — сломе испод површине терена, што је у толико опасније што се прелом не може приметити. У књизи американског инжењера Кој5фег-а о конструхцијама стојећих роштиља констатује се да се често при побијању (половина, шипова преломи на дубини од 2,50 метара, с тога Колзфег опомиње да се. побијањем не иде сувише далеко примећујући да је ис«уство показало да шип пречника 0,30 мет. који продре при последњој ватри за 9,5м. м. даје потлучу сигурност и може да носи 27 тони.Веома је добро да се продирање шипова при свршетку побијања тачно проматра и бележи,
Гевуу затим даје употребљиве формуле за прорачун оптерећења, које ресултује за један шип тежине р код кога маљ тежак Р кгр. са висине Н, при сваком ударцу изазива продирањз у замљу за висину ћ формула Ропсејеђ ова. гласи.
Ран Е ВН рјћ Кил)
1 Ропсејеј је узимао коефзцијенат ——= доцније је Гарра-
10
тепј показао да се можз задовољити коефицијентом
"те чак и у муљевитом земљишту. У Холандији, где се
други део у формули који је од споредне важности и1: зоставља, узимају кофецијенат-==у сва формула приме-
ње на је при оснивању устава (5 сћјеџвеп) на Цуидер – језеру (2 шдегзее). При потреби парних макара амерички инжењери употребљавају формулу
ЛАА
= 0625)
Од великог пак броја конструктера употребљава се упрошћена формула ЗЕРУН
мнеко Не
која пружа довољну сигурност. За ову формулу каже Гбуу да је искуство при грабењу Опјеап —моста показало да се коефицијенат 10 може редуковати на 8. Ретенбахерова формула са рачунање отпора :"'ипова и тежине маљева много је. компликованија од горе наведених, Д. Б.