Srpski tehnički list

— 405 —

стаклетом и томе сличним, онда глатки сапуни изгубе делимице свој сјај и прозрачност док код других сјаја сасвим и нестане. Према количини мешавине ови сапуни постану или жилави или љигави. Љигавим сапунима наравно остаје у саставу глицерин. Они су с тога с почетка хигроскопни а доцније постају онакви исти какви су и сапуни на-

тронови. Ј.

Међународни конгрес за друмове одржан у Паризу 11-18 октобра 1908 г.

Иницијативом Г.. Вашћоц-а министра грађевина у француској сазван је први међународни конгрес за друмове и одржан је у Паризу од 11до 18 октобра 0. т.п. н. — Ефекат који је на извесне шосиране друмове прбизвео живи саобраћај аутомобилима и недовољност данашње опреме друмова да одговоре новим захтевима туризма (путовања аутомобилима) или индустрији транспорта, оправдали су потребу сазива. инжењера из предела који се могу назвати предели с јаком мрежом друмова.

Француска мрежа друмова поплочаних каменом преставља француско народно благо којим се може поносити. Јер, добро стање француских путовова чини да је Француска за путовање прилагодна и пријатна до најудаљенијих места од вароши и варошица. Оно је допринело да се развије воља за путовање, да се развију излети и спортови заједно с величанственим развојем индустрије аутомобила у Француској. Овај факат свуда добро познат. али који се свуда радо не признаје, довољан је да покаже француској у којој се мери и од сад треба бринути о друмовима тој дедовини општој, коју може свако по вољи уживати.

Треба се доиста сетити да је друм извор сваког транспорта и да би поред лошијих друмова, нама свима најпотребније „ствари као хлеб, вино, зеље, камен, креч, дрво, покућанство и т. д. све коштало скупље и од те скупоће не би имао нико баш никакве користи. Чак и изван света туриста, и људи који најмање путују, имају непосредна интереса да друмови буду добри. Зато је овај конгрес, први своје врсте и одјекнуо широм целог света. Велики народи послали су своје званичне заступнике, чак и они који су на најудаљенијим крајевима света као: Североамеричке Сједињене Државе и Јапан.

Прва седница којом је конгрес отворен држана је у понедељак пре подне 129г октобра у великој амфитреатралној сали Сорбоне, под председни-

штвом г Вамћоц-а министра грађевина који је поз-_

дравио чланове конгреса добродошлицом, једном жарком беседом, од које доносимо мали извод:

„Није ниуколико претеран понос кад кажем ла је овај први конгрес требао да се састане у земљи која је прва била сведок величанственог постака у индустрији аутомобила и која има не сравњену мрежу путова.

Члановима конгреса из Француске, којима захваљујем на потпори, напомињем, да ова мрежа преставља капитал око шест милијарди нагомиланих дугим и стрпељивим напорима. Нама сад није доста да их одржавамо треба их још гомилати.

Чланове конгреса са стране као и наша велика спортовска удружења, која познају дивне разноликости наших предела и за које су француски друмови приступи са којих се сагледају лепоте наших равница и наших шума, наших река и наших планина, ја молим да нам помогну да негујемо наше друмове, те добре старце који их увек радо примају.

Они имају бора, имају ожиљака а често и отворених рана. Ваше знање, господо, умеће их излечити. Подмладите их и очеличите их.“

Рад конгреса био је подељен у две секције: једна је имала да се бави специјално грађењем и одржавањем а друга прометом и експлоатацијом. Пре почетка рада извесни су чланови конгреса израдили рапорте који су имали да послуже као основица дискусији. Дивно је била оличена тачност и готовост известилаца, као и брзина организаторског одбора. Сви извештаји, на број око стотине, били су раздати члановима конгреса пуне две недеље пред отварање конгреса.

(наставиће се)

Тунел под Елбом у Хамбургу.

За саобраћај међу предграђима С. Паулиим Штајнвердер, који су раздвојени реком Елбом, полаже се под речним коритом тунел из две цеви од којих ће једна бити за саобраћај у једном а друга за саобраћај у другом правцу. Тунел ће на обалама бити везан с улицама посредством вертикалних бунара. Ови бунари удаљени су један од другог за 448,5 м. Дно корита „реке Елбе је за 5 ниже коте најмање воде, горња ивица тунела за 11. а доња за 17. м. испод исте коте. Ако би доцније корито Елбе било спуштено на 8 м. испод мале воде остаје ипак над тунелом још слој земље од 3 метра, а то ће бити довољно да се зидови тунела сачувају од повреда под притиском потонулих лађа. Од средине тунел се пење к бунарима с успоном 10%, за висину од 1,5 м.

Цеви тунела су из савијеног профалисаног гвожђа с испуном од бетона међу њима. Спољни пречник цеви је 16 мет. У обема цевима је по је