Srpski tehnički list
5 ај јо-—=
Друго питање: Општи начини одржавања (код шосираних друмова, код калдрмисаних и код друмова разног горњег строја). Стара се борба поново разви између присталица генералне оправке помоћу ваљака и присталица делимичне оправке у малом. (крпљења) Али изгледа да су се редови ових других знатно проредили. Сад се дошло до искуства да и најбрижљивија приме· на друге методе, на име : попуњавање удољица шљунком и насипање шљунка на малим деоницама, не може више одолети модерном саобраћају. С тога је конгрес и препоручио. разним одељењима за одржавање друмова, да што више распростиру примену прве методе, на име: дасе од времена на време целе деонице наспу шљунком и утабају ваљцима, — дакле обнављање горњег строја у великом обимуа да местимично крпљење ограниче само на то, да се засипљу и крпе само велике утолеглине по старијем начину. |
Треће питање. — Борбапротиву оједањагорњег стројанипротивупрашине. — Ово је питање било главни предмет дискусије у свима седницама. Одговори на ово нарочито важно питање. били су врло многоструки како у извештајима известилаца тако и у усменим саопштењима. Ми наводимо исцрпно четири захтева које је конгрес усвојио.
1) Конгрес препоручује калдрму или ма који други савршен горњи строј као срество за сузбијање прашине и оједања за све друмове изложене врло јаком саобраћају тешких товара. |
Нек нам се допусти да приметимо да оваква редакција ни мало не расветљава питање о срествима која су предложена заамелиорациј у друмова са живим саобраћајем. Израз: „или ма који други савршен горњи строј“ сасвим је неодређен и захтев према томе није ни мало одређен. Истина осећа се да аутори тога става сматрају да обичан макадам сад више није дорастао за друмове с јаким саобраћајем, али да нису хтели препоручити овај или онај горњи строј на штету других. И доиста је немогућно наћи опште правило у оваквом случају и дискусија, и ако је била врло жива, није могла довести до општег закључка.
2) Конгрес препоручује што савршеније чишћење и олако али чешће поливање и то све механичким путем. Саветује употребу горњег строја таквих особина да олакшава чишћење метлама и скидање блата.
Противно. овом мишљењу, које је мало на бр- :
зу руку изгласано, ми не верујемо да треба препоручити олако а чешће поливање за све врсте горњег строја. Одлична за обичан макадам, ова је метода. врло штетна за асфалт. за калдрму од дрвених трупаца, за гудронисан макадам и за извесне калдрме од камена. Код специјалних горњих стројева
' глеске методе познате под именом
много је боље прање великим млазом воде ; на тај се начин спречава стварање љигавог блата које је вечито влажно, и услед тога уди трајашности друма Интензивно поливање чак у размаку по неколико сати довољно је да поништи прашину која се наноси, а која једино може и доспети тако на овакве горње стројеве.
3) Конгрес сматра да су гудронезне емулзије или емулзије уља, да су соли које се растапају и т. д. доиста од истинске користи, али да су на жалост врло скупи препарати. С тога њихова примена
"није се до сад могла узети у обзир сем једино у изу-
зетним случајевима (кад су аутомобилске трке, свечаности и т. д.) Али да безусловно треба продужити опите како са сад; познатим препаратима тако и
"с препаратима сличне природе који би се у будућ-
ности још пронашли. Засади дрвета дуж друмова заслужују такође пажње и постака с погледом на сузбијање прашине. 4) а) У погледу на употребу гудрона: Конгрес сматра да је гудронисање кад се добро изврши неоспорно корисан лек противу прашине, а и да у извесној мери штити друмове противу разорног дејства од колског саобраћаја уопште, а
нарочито од аутомобила који се возе великом бр-
зином. |
в), Употреба гудрона у маси горњег строја.
До сада добивено искуство није још довољно да се донесе коначан суд о добивеним резултатима Желети је да се продужи прикупљање искуства добивених у разним земљама.
Ова четврта жеља с правом разликује гудронисање које је добро познато у Француској од ен„јаг-тасадат“ која се састоји, не у разливању врелог гудрона по горњем. строју друма већ готовог, већ у томе, да се само шосирање врши каменом који је претходно измешан с гудроном.
По француском начину врео гудрон се утерује
"у готов горњи строј, метлама добро очишћен и раз| гребен, и ту се врше комбинације које чине, да се
створи агрегат гудрона и асфалта, који је потпун и компактан, само акосу остварени услови за хемијску реакцију (температура, добра мешавина и т. д.,
Напротив при извршењу горњег строја од (ат-тасадат-а најпре се у пећима жари камен да се ослободи влаге, затим камење замаче у врео гудрон, одакле га износе сасвим црно. Пошто се неколико дана камење остави упливу ваздуха, (потреба оксидације) онда се овако припремљен камен употребљује за израду горњег строја. Кад наместо камена узмемо згуру, и са њом исто тако поступимо, онда добијамо „Таптас“.
Енглески инжењери веома су задовољни овим начином израде горњег строја који као да има само једну махну: скупоћу. Квадратни метар кошта