Srpski tehnički list

= Ију ==

између 0,36, и 0,48 дин., док француски начин кошта 0,10 до 0,12 динара. Међутим није доказано да је разлика у цени израде накнађена много дужим трајањем термакадама, док је гудронисање француско потпупо успело, јер даје друмовима много већу трајашност.

Четврто питање. Друм. будућности — Прва брига конгресада јавност успокоји противу

претераности извесних лица, која верују у скору пропаст наших друмова услед сувишне употребе

којом су претоварени аутомобилским саобраћајем: Потребно је најмање педесет аутомобила да дневно прође друмом па да друм почне трпети штетни уплив плевматика; али има релативно мало друмова који су изложени овако живом саобраћају. Зато и данашњи друмови још срећом одољевају у великој већини случајева.Иначе би израда многобројних нових друмова имобилизирала врло велике капитале.

Односно лукзузних путова, којима је дато име: друмови будућности, вели се даће имати врло ма: ло сведену површину и биће широки најмање. 6 метара Успони и падови неће бити велики, биће осредњи и мало различни; полупречници кривина биће што могуће већи (50 метара најмање). По њима ће се лако моћи скретати, укрштаји ће бити добро догледни и незаклоњени. Избећиће се прелази друмова преко железница у равни шина. (прелази у нивоу) или ће бити Сар снабдевени добрим сигналима чак и ноћу; горња строј биће гудронисан или термакадамизиран или ће бити од ситне калдрме (КЈејпрћазтег).

Друга секција. Промет и експлоатација — Четири последња питања стављена су на расправу другој секцији.

Пето питање. — Уплив нових транспортних срестава на друм. — Два непријатеља друмска јесу брзина и товар. Конгрес није поставио никакав захтев, који би тежио да ограничи брзину аутомобила, али забрањује употребу закивака чије главе“"на наплатцима јако стрче; а за товарна двоколица и за трактере (аутомобиле који за собом вуку воз) препоручује бандаже сасвим глатких површина изузимајући „специјалне случајеве и то на нарочитом добро изабраном путу.“

Да би се избегло оједање које производи товар, био је ограничен товар који пада на точак тако,да притисак на сантиметар ширине наплатка не прелази 150. килограма. Сем тога су огласили да је потребно да се ограничи терет на осовину, јер врло широки наплатци на компримишу равномерно подлогу а. максималан притисак је важан. Видећемо да је ово ограничење уведено као одговор на осмо пигање. |

Шесто питање. — Уплив друма на кола. — Конгрес је дошао до ошштег закључка који није ништа друго до принцип једнакости акције и реакције., Када из ма кога разлога услед неисправности друма наступе незгодне прилике за аутомобиле, онда и сам друм отуд има да претрпи прете“

Има наде да се први конгрес за овим неће ограничити на овако општем закључку. Када се буду

| тачније сазнали отпори који наступају услед дефор-

мације на површини наплатака и друма, као и оних отпора који зависе од начина како лежи товар на осовини (Зизрапзгоп), онда ће се моћи доиста извести много интересантнији закључци о разним системима наплатака и налегања товара на осовину.

Седмо питање. — Сигнализацијадуж

"друмова. — После једне седнице на којој се

водила врло жива дебата преставници аутомобил клуба и Тошппг - клуба сложили су се: да сведу на четири број особитих делова друма, које треба

· снабдети сигналима ; то су:

19/ Попречне препоне

29) Савијутци

3%, Прелази у нивоу

4%/ Опасне раскрснице.

Осмо питање. — Друм итранспортна службамеханичком вучом. (јаван саобраћај, транспорт индустријски, трамвајски путови). —

Конгрес сматра да служба превоза аутомобилима има задатак да задовољи она насеља, која немају железница. Примљен је захтев, којим се жели да кола одређена за ову врсту транспорта не носе више од четири тоне товара на највише оптерећеној осовини кад је брзина у равници 25 километара на сат. Ова брзина не треба да буде већа. Граница терета на моторној осовини одређена је на 5 тони за товарна кола или трактер одређене за индустријске транспорте, а за брзину просечну од 16 километара на сат а максималну од 25 километара.

Путови за трамваје треба да се колико је год могуће поставе на платформу узвишенију но шго је остали део_друма.

Изложба карата, планова, цртежа, модела, алата, апарата, машина и разних других предмета који се тичу друмова, била је придодата конгресу у башти Тиљерија. Нарочито се могле видети разне прскалице, чистилице и машине за гудронисање.

Закључак. — После овог летимичног излагања захтева које је конгрес за друмовепо ставио потребно је, да се дефинише и важност одлука које су примљене. Доиста, програм је састављен и он нам јасно показује чему се уопште тежи да постигне техника друмова. Али шта ће бити с овим радом конгреса» Хоће ли он само остати подсетник за специјалисте»