Srpski tehnički list

— 928 —

и неспособна за живот, кад се тај оглед способ„ности може извршити још у почетку рада, пријемним и припремним испитима, па да буде од користи колико држави толико исто и више кандидатима, који најчешће сами не могу своје способности познати, да би се према томе опредељивали.

Код нас су прилике још такве — а биће још дуго — да сваки хоће у државну служву Држава нити ће имати потребе нити ће имати могућности да све прими: И тако почиње да се ствара оно, 0 чему смо нагнани често да мислимо — технички пролетаријат. Ето против чега је потребно што пре почети радити.

Ал. Ж. Ј. техн.

а аитомацхтавем патњи

Нова врста калдрме,

У Канзас Цити су последњих неколико година израђавали горњи строј друмова на сасвим особен начин. О томе су у американској штампи изашле врло добре оцене и извештаји. Да би те извештаје проверили, изаслали су из државе Мезу Јегзеу инжењера К, А. Меескег-а да на лицу места проучи све и види. Из извештаја који је тај инжењер поднео доносимо ове знамените податке.

Нова калдрма носи звучно име Јтрепађ; а израђује се на врло прост начин. Друм који је био насут шљунком паму је горњи строј искварен, разрије се машином која је за тај посао начињена, па се онда опет другом машином разграбуља тако да буде материјал подједнако ситан. По тако разривеном и разграбуљаном горњем строју разастире се врео течан асфалт, или сировим петролеумом ражиђен асфалт. Овако измешан „материјал још се једном разграбуља да би се асфалт боље измешао са шљунком, На послетку се све чврсто набије парним ваљком. Да би ражиђен асфалт што дубље продро у горњи строј, добро је да се асфалт разастре под притиском.

Овако израђени друмови имају равну чврсту и рапаву површину. Слични су с асфалтисаним улицама али су рапавији. После неколико година употребе исечене су из друмова парчад и на њима се види да густина и чврстина коре опада с дубином, почев од горње коре ка постељи. Горња кора дебела је око 1,2 см, она је једра и чврста, а у доњем делу има још течног асфалта, што чини да је материјал у неку руку пластичан. И код других врста калдрма доњи слојеви показују неку врсту пластичности, слично оној која се јавља на површини оних друмова који су тек кратко време у употреби. Према учињеним испитивањима судећи, тврдоћа материјала расте са старошћу друма. А и под упливом саобраћаја појачава се збијеност, једрина коре.

Ова калдрма није клизава и коњи по њој сигурно ходе. Један је друм с таквим горњим стројем у нагибу 1:11, као од града до хотел Национала у Београду, па ипак од стране оних који тим друмом

терају кола нема никаквих жалби да се коњи клизају. Известилац г. Меекету нашао је да је помену-

ти стрми друм у потпуно исправном стању. Потковице су истина остављале траг на овој калдрми, али су трагови нестајали при пролазу точкова преко њих. Чак је известилац имао прилике да се увери да коњи по таквом друму не клизају чак ни онда кад је поледица.

Известилац наводи, да је на „Јтрепа-у“ ванредно мало прашине. Облака прашине који подижу брзи аутомобили нестаје чим аутомобил пређе на друм с „Јтрета!|-ом“. Пошто на рапавој површини ове врсте калдрме пневматици аутомобила не клизају, известилац мисли да су такви друмови врло добри за аутомобилски саобраћај и то тим пре, што је у Канзас Цити стечено искуство, да је ова врста горњег строја потпуно дорасла да у потпуној мери противстаје разорном дејству аутомобила

Ова врста калдрме још има и ту особито добру страну, што је врло лака оправка- У случају да

„калдрму треба раскопати за рад какве грађевине

смести се раскопани материјал на страну да се после опет употреби кад се улица поново патоше. Окрпљен део треба само добро набити маљевима. Поправљени део горњег строја тако се добро веже са старим недирнутим делом, да већ по врло кратком времену, под упливом самога саобраћаја, потпуно нестаје трагова оправке. Крпљена места, по речима известиоца, не могу се распознати.

Друга добра страна ове калдрме још је и та што се на њој не познају никакви трагови од точкова и ако је еластичност империјала велика. И при највећој жези остаје калдрма тврда и равна.

Илвестилац долази до закључка, да је ова врста калдрме добра за друмове ло којима је велики саобраћај с лаким аутомобилима, јер на тим друмовима треба свести развијање прашине на најмању меру.

4).

Успови за израду стаза од бетона,

Пре извесног времена одржао је американски савез потрошача цемента (МаНопајАззосјаноп ој Сетеп! Џзег5) свој годишњи скуп. Том приликом скуп је усвојио правила о изради стаза од бетона, која је израдио одбор за друмове. Из опширног извешћа које је о том скупу изашло у „Еоада Масазп“ доноси „Дензсћин“ Ни Ттапзрогуезеп ипа УаззепЂан овај извод.

Председник одбора за друмове инжењер (0. 1. З!апјеу, изнео је скупу нове прописе и пропратио

= ~—— тоа аавакванаких