Srpski tehnički list

њера који раде по машинским радионицама, удружења инжењера по шећерним фабрикама, удружења инжењера који раде код предузимача јавних грађевина ит. д. даље, удружења инжењера који раде у појединим гранама самосталне службе, службе државне и општинске и т. д. У овим удружењима ако буду у себи имали већину инжењера који раде на дотичној грани технике, биће тад заиста могуће развити успешан рад на економском побољшању дотичне струке. Стварање организације, буђење интереса и убеђивање појединаца не може се извршити за кратко време, биће потребно рада кроз неколико година, али је свакојако могућно да се и за краће време појаве добре последице рада органнзације. Све ће зависити од енергије с којом се буде пришло припремним радовима и од учешћа и споразума интересованих страна

Ове сам ретке написао по жељи неколиких колега који имају иста назорг какве сам овде изложио. А познато ми је из личних односа

да се и у ширим круговима техничке интелигенције осећа потреба стручних оргинизација, Радовао бихсе ако би ово био почетак за размишљање и полемику о дотичним питањима и ако би се на основи изложених назора могло приступити раду на срећнијој и достојнијој егзистенцији цглокулне _— техниЧке интелигенције. Инжењер Јарослав Весели

(Наставиће се)

КЊИЖЕВНОСТ

Концем прошле године издала је књижара В. Ернеста и сина у Берлину дело Др. Инж. Р. Шица

К. Зећш; под насловом Вешасе жиг 2ејсћпемзсћеп Маззепегштепипо и. МаззепуепеПепо и. Едгдегко-

зепђеттипо У. Егдађенеп. Има 62 стр. в. 8. текста са 32 слике у њему. Сем тога три засебна листа цртежа. Цена 2.40 МК.

Писац прво излаже историјски развој овог питања, бавећи се искључиво графичком методом који је нашао инжењер Берукнер а први објавио М. Бауернфајнд. Набраја све раднике и радове на овом пољу, и пропраћа их кратички,

Затим прелази на одредбу граница докле који начин транспортовања важи као рационалан сад и развија у детаљу своје погледе на упрошћено графично решење питања о цени транспорта са обзиром на успон или пад. Показује како се Герингов метод у том погледу може да упрости. Даље саопштава један специјалан случај герингове примене секундарних линији поделе маса. Најзад, излаже како ће се у нивелману маса рампе и прелази у нивоу

87 —

по својој кубатури узети у обзир. Ово је прва разрада овог питања које је Оперман у своме делу „Оле Мотађенеп Ни 5сћ ама Капаје о, аћш! Апавеп третирао само специјално за пловне канале и ту се показује начини како се кубатуре прелаза могу тачно да уведу у план маса, водећи рачуна и о месним приликама.

Цело је дело лепо разрађено и когод има герингову књигу о нивелању маса треба да набави и ову као врло згодну допуну.

Неготин 6. Ш. 09.

Мод +В.

Гртају Зројки агсћнекшу а !плепути у Кгајоузћуј Сезкет. Изашао је 11 број с овим садржајем ; 1). Зрасек К: Нормалије железничких зграда. 9) Апатк К: Производња шећера у години 1908. 8). Нога А.: Кретање леда. 4). ка Е: О регулацији Мотолског Потока на Смихову, 5). Бузауу: Нови тип. инструмента за нивелање. 6). Ситне вести: Рударски преглед. — Правнички преглед. 7), Разне вести: Скуп немач«их слушалаца рударске високе школе у Прибраму. — Организација техничке интелигенције, — Искоришћавање водене снаге реке Роне. — Објава патената. -— Вести о саобраћају. Грађевинарске вести. — Набавке. — Стечаји. Лицитације. — Упражњена места. — Личне вести: Вести о недељним скуповима удружења архитекта и инжењера у краљевству Чешком. — Вести Удружења. Ј.

БЕЛЕШКЕ

Магнетска железничка кочница. Енглеска фабрика „Томзон и компанија“ врши сад опите са магнетском железничком кочницом. Иста се састоји из две челичне папуче, које су индукциом магнетисане и снагом од више тона међу точкове утисните и то са стране шина :, сем тога кочница је снабдевена и једном нарочитом полугом те је и за ручну употребу.

Ова је кочница од вилике вредности не само за обичну службу, но и у случају опасности, а тако исто и при јаким падовима врло се лако умерава брзина. При изненадној опасности може с места брзо да устави воз.

а С Бу В. М. П. Са Панамског канала.

Овај огроман рад који су америчани стварно отпочели тек почетком маја 1904., „учинило је у 1907. а нарочито у 1908. години велики напредак. Завршен је период инсталација, хигијенских мера и

осталих претходних радова, тако да се сад са не-