Srpski tehnički list

—_ 88 —

4

Ком сигурношћу може да одреди време грађења и рачунају трошкови. Ови тро" кови изнеће 800—1000 милијона марака, дакле више но што је израчунато у 1903/04 за канал у нивоу.

Од Маја 1904. до конца 1908. откопано је-и однето 46 милиј. куб. мет., а самоу 1908. год. 28 милијуна,

Средња цена за куб. метар откопа спала је од 3'1 марке у 1907. на 26 марке у 1908 години. Конгрес је од почетка радова односно од дана када је америчка влада примила цело предузеће одобрио односно издао око 350 мил. марака. Од те суме прошло је 216 мил: марака кроз руке одсека за инжењерске и конструктивне радове, што је врло повољно. Старо француско пропало друштво (Сотр што ди сапа! Јтегосеап) огромне је суме издавало на администрацију, радње новчаних завода · интересе за време грађењаи подмићивање штампе. Ови издатци сад махом отпадају. Кубатура 'откопа у земљи и стени од 62 мил. куб. мет. што су их французи извршили знатно олакшавају рад Амери-

чанима. Но канал са атлантске стране у 1889 год.

довршен на 25 км. дужине, јако је до 1904, год. затрпан песком и струје су у њега унеле много дрвеће, шљам и камење.

Судбоносна за довршење канала та је околност, да су председник Рузвелт и његови саветодавци усљед најновијих извештаја опет поколебани у своме мишљењу да треба канал саградити са уставама, а пре три године били су отсудно противни мишњењу већине интернационалне инжењерске комисије. И фундирање затунског колосалног насипа наишло је на неочекиване тешкоће и махне. Питање; да ли ће се. канал саградити у нивоу или са уставама, није још сасвим свршено. То ће сад решити комисија од шест најчувенијих инжењера америчана које је Рузвелт сам изабрао. Они суу фебруару са будућим председником Тефтом обишли цео канал и њихов се извештај очекује свуда са великом радозналошћу (чује се да је за затунски насип мишљење повољно). Број приврженика за канал у нивоу стално расте у Сједињеним Државама а текав канал траже и морнари свију држава

=) Непоси о. ПЛЕа0Од: р. в. М. Ј.В.

Дејство збијеног ваздуха на људско тело. О упливу збијеног ваздуха на тело чо вечије саопштава енглески лист „Епотеег“ у свом 2708 броју занимљиве податке. Покушаје су чинили доктори Геопћата НШ и Огеепмоод. Покушаји су чињени у кесону и у челичној комори лондонске болнице. Ог. Отеепуоод издржао је у тој комори 54 минута под притиском ваздуха 6", атмосфера. Време за које се притисак поступно смањио на притисак спољњег ваздуха, износио је 2 сата и 17 минута т. ј. најмање по 20 минута за сваку атмосферу

Власник за Удружење Ср. Инжењера и Архитекта

Кирило Савић ванредан професор Универзитета,

притиска. Пт Отеепуоод при том није осетио знатних тегоба сем незнатних невралгичних болова у рамену. Оба су лекара затим поновили покушаји приписују добре последице једино дугом времену за које се притисак смањује, кад треба напрезати мишиће да би се одржао крвоток. Многе несреће које су се десиле при пееуматичком фундирању при зидању тунела ит. д. наступају једнно услед тога, што је промена притиска била врло нагла, чему се организам људски није могао прилаголити. Иначе, кад се притисак полако снижује, подиоси људско тело без штете и притисак до 7 атмосфера. Пола гано снижавање притиска је потребно, као што то потврђују честе неприлике код гњурача. Један гњурач радио је на дубини 62 метра под водом, па је брзо изашао на површину и услед тога за кратко време умро. За рад у збијдном ваздуху подесни су мршави раденици 20—25 година стари, јер млада плућа брже издишу азот. Дуго време рада повећава опасност тровања азотом. По довршетку рада треба раденике принудити да остану одређено време, до 20 минути, у простору где се притисак поступно снижава. При грађењу тунела до сад се употребљавао највиши притисак од 3', атмосвере. С обзиром на своје покушаје мисли Ог НШ да се овај притисак може без опасности повећати ако се предузму потребне предохране у корист раденика. П0већањем притиска ваздуха при тунелским радовима издругим пословимазповећава се и корисан рад ра-

деника и према томе покушаји ова два енглеска

· лекара имају велику практичку вредност за техни-

чаре који извршују радове ове врсте. С 'ческог Ј.

ВЕСТИ

Дрвени мост преко Мораве код Глоговца на путу Јагодина—Свилајенац, оправиће се одмах по пројекту окр. инжењера г. Ст. Д. Губевевца.

Предрачунска је сума 23652,77 динара.

Грађење ограде око окружне пољопривредне станице у Ваљеву и једног дрвеног пропуста преко воденичне јаруге, извршиће се ове год. по пројекту самоупровног инжењера г. Л. Зисића.

Предрачунска је сума 5524,90 динара.

Дрвени мост преко реке Дервенте и Јелашнице на путу Дуб - Рогачица оправиће се ове год. по пројекту самоуправног инжењера г. П. Јевтовића

Предрачунска је сума 680,96 динара.

Разбијање стена у месту 36. „Тунел на путу Неготин—Штуб—Плевна—Клокочевац уступљена је Ристи Ивановићу, предуз. из Желотине за суму од 16456 дин.; мање од предрачунске суме за 993,18 дин. или 5,369. Плаћа округ крајински.

одговорни уредник: Јовап Апдрејегић инжењер, управник грађевинског одељка општине Београдске Штампарија К. Грегорића и Друга — Београд

РГ