Srpski tehnički list

— 220 —

Господо ! Ово тражење, које удружење мисли и мора поставити према важној Дрезданској одлуци, условљава, да одржимо једну установу која је први пут угледала света пре неколико година на Берлинској политехници То је нарочити правац образовања инжењера, који је добио назив грана „административних инжењера“. У програму наставе је комбинација техничких економских и правничких наука — онако како је то мишљено већ пре 200 година. Ову установу морамо велим одржати и даље развијати.

На главном скупу архитеката и инжењора из целе земље у Данцигу порицали су потребу поменуте установе. На супрот горе изложеном мишљењу тврдили су да није потребна претходна нарочита припрема за администрацију и да не одговара интересима техничке интелигенције, да се та припрема чини још за време студија. Шта више, да је то «опасно полутанство“, што се овим развија што може донети само штете техничком сталежу. У Данцигу је још речено: Техничари желе равноправност са правчицима само у техничкој администрацији, управи. Господо, ја мислим да савез немачких инжењера не дели ову бојазан и да се неће задовољити само тиме, што би се ограничио на једино техничку администрацију Шта су то техничке управе» Или су све управе техничке или уогште нема техничких управа,

наше тражење основано на том гледишту изложити јасно и одређено. Ми хоћемо да цео наш јавни живот, да државна управа и општинска буду прожмани техничким духом преко управника и у лицу управних органа, Ми хоћемо, да један део административних чиновника произађе из техничких школа, да један део студира у атмосвери техничког напретка, другим речима који је научио научно радити. Није више савремено узимати административне чиновнике једино са универзитета, Овакво једнострано школовање не одговара више захтевима времена. Јуристичка школа баш зато што је узела на се карактер монопола, није више у стању да сама изврши потребан рад. Ако ли ми пак један део подмлатка узмемо из природњачко техничне школе,

онда се школовање мора прилагодити наро-

читом задатку ове струке; т.ј. будући адми- |

нистративни чиновници морају се тако школовати као да ће постати административни чиновници. Да се то школовање мора разликовати од школовања чисто стручних техничара разуме се само по себи. И ова разлика биће

важан услов за пријем на практичан рад у административној служби. Јер кад државне владе примају младе дипломисане инжењере у праксу административне службе, онда треба да су уверене да је претходно образовање ових младића прилагођено овом особеном позиву. Они свакојако неће бити убеђени о рационалном распореду студија, ако се ова студија не буде разликовала од студије будућег техничара стручњака. Јер о једном школовању не може се човек подједнако добро припремити за два сасвим различна позива Спрема ће бити непотпуна или за један или за други позив. Ко хоће да буде добар архитект или виши конструктер мора друкчије студирати но онај који хоће да буде добар окружни начелник.

Запамтите добро: Школовање за администрацију треба припремити већ у великој шко ли и руковођа за студију не треба да буде инжењерство само за се већ администрација. Ми морамо да спремимо инжењере администраторе и за то их треба школовати у административном правцу а неу грађењу и из. вршењу техничких радова. Будући инжењери администратори треба да постану окружни начелници, председници општина, државни саветници и министри. То је решење техничарског питања у Немачкој. И ово ће решење најбрже и најтрајашније осигурати поштова-

"ње техничке интелигенције у нашој домовини. Господо! Ми морамо наше гледиште и

Ја замишљам да може доћи једном време када ће око трећине свију врховних звања на врховним државним местима по управама појединих савезних држава, по варошима и по многим самоуправама бити на врху академски образовани људи који су изашли из тех ничких школа, који су заједно с архитектима и инжењерима студирали. Ови административни чиновници унеће у немачку администрацију сами собом дух технике те ће тиме изазвати више поштовање техничара а поред тога ће својим многостраним везама са својим некадашњим саучесницима одржавати нераздвојну везу између техничара уметника и продуктивних раденика и владе дотичне државе. Они ће створити оно чега данас нема: Разумевање вредности технике и потпуно по-

штовање техничке интелигенције. Саопштио Ј. Читаоци ће из овог предавања видети како се у Немачкој јако осећа аномалија: да су поред свог културног напретка што га данас чини техника, техничари за постављени и према правницима. Људи умни и искусни тра-