Srpski tehnički list

— 274 —

прогласити иони који пролазе кроз недовољно насељене крајеве или преко тешких терена.

Уношењем категорије државних путова. сужен је и у неколико измењен

у пројекат, обим категорије окружних путова првога ре. да, док су окружни пугови другог реда као и општински путови остали исти каои у пројекту из 1907. године.

У чл. 3. и 4. учињене су измене у толи-

ко што ће се: категорисање окружних путова ·

првог и другог реда вршити Краљевим указом на предлог Министра Грађевина, али то може бити само по претходном решењу дотичних окружних скупштина, које имају да воде бригу и о грађењу и одржавању тих путова. Категорисање општинских путова пренето је на окружна начелства, које има претходно да саслуша општинске одборе. Према новим категоријама прописано јеу чл 5.и ко има да подноси предлоге о грађењу нових путова.

Приватни путови, који везују какво приватно или државно добро или индустријско предузеће са јавним путем моћи ће се градити само по претходном решењу Министра Народне Привреде и одобрењу Министра Грађевина и само у том случају моћи ће се вршити заузеће приватних доара за потребу ових путова. Ова одредба унета је такође као нова у пројекат закона и она је потпуно основана.

У чл. 8. предвиђа се да се у изузетним случајевима по одобрењу Министра Грађевина може одступати од прописних правила и норми за трасовање и пројектовање свију путева. Овака одушка биће свакојако потребна. Њоме ће се избећи шаблонски рад тамо где му нема места и створити могућност за увођење нових, савременијих констру кција према напретку техничке науке и праксе.

Државни и окружни путови градиће се о трошку приреза и уз припомоћ нарочито одоберних сума из општег буџета Министар ства Грађевина за веће вештачке радове.

Општински пак, изузев путове општине града Београда, градиће се о трошку самих општина, с тога је за њих задржано право употребе личног рада — кулука пореских обвезника и њихове теглеће стоке. Време и број дана личнога рада овим пројектом нису утврђени као у ранијем, али је задржата замена личног рада новчаном накнадом према величини наднице у дотичном крају.

Чл 15. закона ] најважнији, у њему се говори о средствима из којих ће се градити и одржавати државни и окружни путеви. И

у новом пројекту задржане су две врсте при реза за путове један по личности — с главе на главу, а други према величини непосредне порезе. Првилични порез смањен је од три на два динара од главе пореске а прирез повећан од 107, на 20%, од непосредне порезе. Овим је бар у неколико постигнута равномернија подела терета по начелу да имућнији грађани, који ће се путовима више и служити плате сразмерно више за грађењеи одржавање, путова него сиромашни. Међу тим сума, која ће стајати на расположењу за грађење и одржавање овим ће се повећати свега за 500.000 дин- т. ј. укупно изнети око 3,500.000 динара, што ће бар у прво време једва достизати за рационално одржавање и поправку трасе постојећих 10 000 километара путова. Према томе неће бити на одмет и долуњујући прирез коги се дозвољава окрузима и то до 5% по одобрењу Министра Финансија а преко тогапо одобрењу Државног Савета на предлог Министра Грађевина и Финансија.

Целокупни приход од приреза за грађење и одржавање путова дели се на две равне половине, од прве се образује „фонд за грађење и одржавање државних путова“ који се може трошити по решењу Министра Грађевина искључиво зацељ за коју је намењен, друга пак половина приреза за сваки округ ставља се на расположењу самоуправној 0кружној власти за грађење и одржавање окружних путова.

Једна корисна новина уведена је у чл. 16. у нови пројекат и њоме је општина града Београда, као самоуправно тело, изједначена у правима и дужностима са самоуправним окрузима.

Познат је факат да општина београдска у своме атару има велики број километара путова који служе земаљском саобраћају. Овоме треба додати и оне улице, које служе као приступни путеви ка железничким и парабродским станицама. Све ове путове мора општина да одржава, што је било немогуће с обзиром на приходе општинске, Новом 34конском одредбом београђани ће имати да сносе један део трошкова за грађењеи одр жавање државних путова, којима се београђани исто тако служе као и остали грађани; с друге пак стране од половине приреза сакупљеног у Београду по чл. 15. Закона о:

| бразоваће се сталан фонд за грађење и о-

државање путозва у атару општине београдске Добре стране ове одредбе свакојако ће

| се бнарзо осетити, те ће бити искључена мо