Srpski tehnički list

— 130 —

100 Км. до Мердара и округло 270 „ до Медове

| ____________________--———_

изнело би укупно од Одесе до Медове 1463 км. одстојања а

31 час пушовања, или шолко исшо, колко од Београда до Ћорлу (пред Цариградом) јер до Цариграда путује сада брзи в03 82 часа и 30 минута и Оријент —- експрес 28 часова и 27 минута,

Из овога сравнења несумњиво се може закључити, да бисмо —када би се саградиле и овде описане 2 линије (у Русији и Румунији) могли очекивати на прузи Дунавско-јадранској не само знашан промет особа — особито зими - но и знашан промет робе, особито животиња (стоке брава и пернате живине) и робе лаке и скупе као тканина готовог одела нирнбершке робе, и т. д.

На надлежним и меродавним факторима је, да настану и постарају се, да описане две пруге у суседне две државе буду извршене заједно са пругом Дунавско— Јадранском.

28. марта 1910.

Јован Јирачек бив. инспектор С. Д. Ж.

ИЗВЕШТАЈ

Одређене комисије за преглед домаће фабрике цемента у Раљи.

Господину Министру Грађевина

Према наређењу Господина Министра од !. октобра т. г. Бр. 7336 потписати чланови одређене комисије изашли су на дан 27. октобра ог.у акционарску фабрику цемента у Раљи, и пошто су извршили преглед свију фабричких инсталација изузели су у исто време и потребне количине цемента ради извршења пробе обе врсте истога, и под пломбом саме фабрике и печатом треће потписатога (М. Р. Д) а у добром завоју послало их брзовозом научним заводима за испитивање материјала на нашем Универзитету у Београду и на политехници у Цириху о чему им је част поднети Господину Министру следећи извештај :

Раљска фабрика цемента налази се у Доњој Раљи на левој обали реке Раље на осгојању од 1000 м испод Раљске железничке станице на самом путу Београд Крагујевац а на висинској разлици испод железничке станице око 50 метара.

Камени мајдани, из којих се вади потребан сирови материјал за производњу цемента, налазе се

у непосредној близини саме фабрике и спојени су са фабриком нарочитим колосецима, те се тако пре ношење материјала из мајдана до фабричких пећи врши ручним вагонетима.

Мајдана у главном има два, и то лево од пећи налази се мајдан разнобојног доста тврлог кречњака који се барутом разбија и који даје материјал само за прављење роман цемента, а десно од пећи налази се други мајдан но разнобојног и загасито плавог и доста хомогеног тврдога кречњака који се такође барутом разбија и даје материјал за справљање искључиво портланд цемента.

Према извештају хемичара фабричног, материјал из оба мајдана има по природи такве саставке и особине да се из истога чисто природним жеже“ њем до извесних температура без икавих других примеса, а затим млевењем добија како роман тако и портланд цемент, према чему оба цемента Раљске фабрике спадају у врсту тако званих природних цемената,

Пећи су постављене све у једном реду према мајданима у непосредној близини истих, и њих има три комада од којих свака засебно функционише, а конструисане су као континуивне пећи са шамотском облогом у унутрашњости. Ове три пећи заједно могу да испеку материјала за роман цемент три вагона за један дан од 12 часова рада.

Пећи за жежење материјала за портланд це мент има четири у вези са главним високим фабричким димњаком од којих такође свака засебно функционише, и оне су континуивне пећи иу унутрашњости обложене шамотском цигљом. Свака од ових пећи може да испече материјала за портланд цемент за један дан од 12 час. рада по један и по вагон, свега дакле могу ове четири пећи да испеку материјала за портланд цемент дневно шест вагона.

Сем ових пећи постоји још једна нарочита нова већа пећ за жежење материјала за портланд цемент, која потпуно засебно функционише, која је такође у унут рашњости обложена шамотом, и ко ја је конструисана као континуивна и која може да испече материјала за портланд цемент за један дан од 12 часова рада два вагона.

Одмах на подножју свих ових налази се ози-

дан и покривен доста велики простор за смештај. ! печеног материјала клинкера, са којим у вези стоје

и механичке направе за грубо дробљење ових клинкера (5гепђтесћег). Овако издробљени материјал аутоматски се одводи у две, нарочитога система патентиране машине за млевење цемента (ст Ни Мићје) које су пореклом из уједињених Север. Америчких Држава чију конструкцију, као и својину фирме фабрика држи као своју тајну. Ове две машине за млевење најновијег су система и у стању