Srpski tehnički list
— 151—
који се од добрих цемената уопште траже, то сам на основи свега напред наведеног решио:
1) Да се домаћи како портланд тако и роман цемент из фабрике у Раљи може у опште употребљавати при подизању јавних грађевина како на суву тако исто под земљом и у води.
2,) Да се ни један џак овог домаћег цемента на коме нема оригиналне фабричке пломбе или је ова повређена, никако не сме употребити при подизању јавних грађевина; и |
3.) Да се у интересу потпомагања наше домаће индустрије све досадање важеће повластице за мешавину за беочински и остали страни цемект у будуће укину, пошто су наше домаће фабрике цемента потпуно у стању да задовоље целокупну домаћу потрошњу добрим цементом.
У сваком случају од сваке партије на грађевину довеженог цемента, дотични надзорни органи биће дужни да се о доброти његовој најнужнијим пробама лично увере пре 'него што дозволу за у“ потребу сваке поједине партије издаду и онај цемент, који према познатим научним техничким правилима не би у свему одговорио захтевима доброга цемента, одбаце, тако да се само добар 'цемент може и сме за јавне грађевине употребити,
У исто доба препоручујем целокупном техничком особљу, да ме преко својих претпостављених власти у будуће о доброти обеју врста домаћег Раљског цемента повремено извештава, како бих могао у случају да Раљски цемент буде лошијег квалитета његову употребу при подизању јавних грађевина или ограничити или је потпуно забранити.
Препоручујем Дирекцији, Начелницима одељења Министарства Грађевина, шефовима грађевинских одељака при окружним начелствима и Управи града Београда, да ово моје решење – саопште целокупном своме техничком особљу и да се постарају да се оно у будуће по истоме у свему тачно управља.
Бр. 2910. 12, априла 1910. год. Министар Грађевина, Београд В. Н. Вуловић
Технички И грађевински радови у округу топличком у години 1909-0ј
1 Путови У прошлој години извршено је трасирање : а). општинског (црквеног) пута за цркву Орљанску, у дужини од 1.500 м. Ова је траса у прошлој години просечена и насута. Трасирање је извршио инжењер г. Л. Живковић. 6.) Довршено јо просецање трасе пута Жито-
рађа—Студенац—Г. Цртаново — Г. Дреновац. Надзор је водио г. Н, Ристић инжењер.
в). Извршена корекција и уједно детаљно обележавање на терену трасе пута Прокупље Ђакус — Орљане — Корвин градски мост. Траса је у прошлој години просечена и у неколико насута, Објекти нису саграђени. Трасирање, обележавање и надзор при просецању и насипању овога пута, вргио је инжењер г Н. Ристић.
г). Рекогносцирања је траса пута „Куршумлија — Косовски брод– Грабовница—Товрљање,“ Предмет је послат Министарству грађевина, да се траса указом огласи за срески пут. Рекогносцирање је извршио г. Н, Ристић инжењер.
ђ.) Још 1908 године, надзорни инжењер г. Н. Ристић извршио је снимање, израдио планове и предрачуне за довршење разбијања стеновитих партија код Пачарађе--Селове и Магова на окр. путу „Куршумлија—Мерћ з—Блажево“. Предмет у прошлој години послат је Министарству грађевина, ради отварања кредита из држав, буџета, пошто из окр. приреза није било буџетске могућности за извршење овога посла. Предмет у прошлој години није враћен из Министарства грађевина, услед чега овај посао остао је не извршен.
е). У прошлој години извршено је разбијање стена на путу Саставци—Д, До, уз В. Косаницу код Бањског потока више засеока Купинова. Пројектант и надзорни инжењер при овом послу био је г.Н. Ристић инжењер. Предузимач Коста Даниловић из Куршумлије.
Исплата овога посла извршена је из окр. приреза у суми од; 4822,98 динара.
ж). На свима јавним путовима у овом округу вршене су у прошлој години повремене оправке и насипање шљунком—народном снагом—кулуком; но и поред све добре воље надзорних власти, није се могао постићи довољан успех у овом послу, услед немарног одзива и излажења народа на кулук, те су путови остали недовољно оправљени, и саобраћај колски био је услед тога доста отежан, нарочито преко зиме, која је била мочарна.
П. Објекти. А). Грађење нових објеката—мостова и про-
пуста у прошлој години није било. Б). Постојећих објеката оправљено је и то: а.) Извршена је оправка полусталног моста и једног речног стуба на реци Топлици на окр. путу
„Прокупље— Лесковац“.
Исплата оправке извршена је из мостаринског фонда динара 9016,92.
6). Извршена је оправка моста преко |Трнавске реке на путу Прокупље—Куршумлија.
Исплата је извршена из држав. буџета динара 782,06 и из окр. приреза динара: 664,98.