Srpski tehnički list

— 223 –-

ВАЗДУХОПЛОВСТВО, Ваздушни брод „бјетел — Вауега 1“

Читаоци нашег листа с правом ће нам замерити што не доносимо савремене извештаје о напретку који се на западу постиже у ваздухопловству. А ми можемо у нашу одбрану навести само један једини али зато врло важан разлог. Доносити описе тако нових и до сад непознатих конструкција без слика, које често могу да замене успешно читаве па су се објашњавања и које објашњавају далеко боље но сваки и најтачнији опис, готово је узалудан а свакојако мало плодан посао. Па ипак смо се ево латили тог посла надајући се да ћемо у будуће можда бити боље среће и да ћемо моћи, ако не у сваком броју нашег листа оно бар од времена на време, доносити и подесне слике уз текст.

А сад да пређемо на опис најновије тековине француских конструктера на пољу ваздухопловства: да опишемо најновији ваздушни брод који носи име „С!етеп! - Вауага 1.“

Сами Немци, који се поносе својим Цепелином и ако су досад доживели све сама разочарења,

веле, да је најновија француска конструкција ваз-_

душног брода несумњиво једна од најзначајнијих тековина на том пољу.

По самом имену види се да је овом новом ваздушном броду претходио брод Сјетепл-Вауата 1. Нови је брод у многим конструктивним деловима сасвим сличан првом, који Немци називају класичном творевином пуковника Кепагд-а, оног истог који је тако духовито решио тежак проблем 'Роза 1оштд: транспорт великих товара друмом помоћу аутомобила. Читаоцима ће бити познато да у конструкцији ваздушних бродова владају данас два принципа: конструкција крутих балона и конструкција балона без укрућења. Два главна преставника тих конструкција у Немачкој јесу: Гроф Цепелин и пуковник Парсевал. Цепелинови балони спадају у у прву категорију а Парсевалови у другу. СЈетеп! Вауата 1. спада у средњу групу коју Французи називају: балони без укрућења. Француске конструкције балона па и овај најновији немају истина потпуно крут скелет на кљуну балона као што га имају војнички балони у Немачкој. Та крута конструкција лежи између балонског трупа и гондоле у коју су смештене машинерије и путници. Али је зато код француских балона типа СТетег-Вауага и њему сличних сама гондола круто конструјисана, или боље рећи један део круте конструкције испод балонског трупа конструисан је као гондола.

Овај начин конструјисања има и својих добрих

а и својих лоших страна, које је врло тешко про-

ценити а још теже је засад донети одлучан суд о томе шта претеже: да ли добре или лоше стране. Јасно је, да крута гондола готово дуж целог балонског трупа, кад што је код француских бродова, подесније и равномерније терети балон но што је то случај код немачких балона, код којих је гондола кратка и ниско испод средине балона. Сем тога дугачка крута конструкција сразмерно је много подеснија за уметање витопера, крме и површина за стабилност балона у ваздуху. Али је зато с таквим дугачким гондолама јако отежало силажење балона на земљу. И кад би се десила каква неприлика при спуштању балона, онда је она увек много опаснија но код кратких гондола. Сем тога дугачка крута гондола повећава много сопствен терет целог система и отежава расклапање па наравно и транспортовање брода.

(Наставиће се)

Лијеж, 15 марта 1910 г.

Задужбина Зеогде Моптјећоге

Трогодишња награда

Успови за стечај 1911 године

==

Члан 1. — Награда, чија ће сума бити саста вљена из интереса на капитал од 150000 динара белгиске ренте 3%/,, даваће се сваке треће године; а први пут године 1911 на основи међународног стечаја, за најбољи поднесем оригиналан рад о напретку електрике и напретку у њеној техничкој примени на свима пољима. Искључена су дела која популаришу науку као и чисте компилације.

Члан М. — Награда ће носити име „Ропданоп Сеогсе Моптећоге Сем!“ Члан Ш. — На стечај примаће се само она

дела која буду поднесена за време од три године пред састанком оцењивачког суда.

Морају бити написана на француском језику или на енглеском а могу бити штампана, или у рукопису. У сваком случају манускрипти морају бити исписани машином, а оцењивачки ће суд моћи решити да се штампају.

Члан ЈУ. — Оцењивачки ће суд бити састављен из десет инжењера електричара од којих су петорица белгијанци а петорица странци, под председништвом професора - директора елекротехничког института Монтефиоре, који је обавезно један белгијски делегат.

Изузимајући случајеве које је побројао оснивалац, чланови суда могу бити само они, који носе диплому електротехничког института монтефиоре.