Srpski tehnički list

274

Дужина ове варијанте од Топчидера до М. Крсне износи 66 км. У колико се по површинским облицима и појавама може ценити, траса ове варијанте пролази на целој својој дужини здравим земљиштем, које је за грађење железнице подесно. Изузетак од овога чини само место у потоку „Баре“ одмах при изласку из тунела Белопоточког, где се показују терасасте равни и облици старог покрета. По свима знацима судећи, изгледа, да је на означеном месту подлога каменита, а преко ње лежи тањи слој земље. Ова околност ублажује рђаву страну овога места.

Ради боље сигурности обраћена је при полагању трасе на овоме месту нарочита пажња, и исто се врло мало засеца и прелази насипом.

Брижљивим сондажама код свију већих усека и објеката, које се према прописима имају извршити, и које претходе изради детаљног и дефинитивног пројекта, констатоваће се тачно стање о каквоћи земљишта, што ће служити за основу при изради детаљног пројекта и предрачуна.

Што се тиче геолошког састава терена. кроз који трага пролази, исти је: почев од Раковичког потока па до км. 10 формација креде, од км. 10 па на даље до тунела Бели Поток терцијер, чија је подлога сарматски кречњак. Тунел Бели Поток лежи вероватно делимично у терцијеру а делимично у еруптивној стени на подножју Авале

Карактер долине Врчинске реке, на којој лежи траса, по свима знацима, који се појављују у попречним потоцима, терцијер је, а улаз у притоку потока Пећине јесте сарматски кречњак. чији се трагови протежу до близу самога тунела Липе. Тунел Липе обећава. да ће проћи или кроз ове кречњаке, или ће имати плави пешчар, који се појављује на излазу у потоцима, испод чистог и оштрог терцијерног песка. Цела долина реке Раље лежи на терцијеру.

У погледу снабдевања грађевинским материјалом, прилике су за ову варијанту доста повољне.

На првих 35 км — где су и највећи радови — имаће доброг камена и то већим дегом на самој прузи у усецима и тунелима, иу непосредној близини исте у Раковици, Белом Потоку, Врчину и М. Ивазчи. Песка се може добити у мањим количинама у Раковичком потоку и Врчинској реци, а у великој количини брдски несак (чист, кварцовит) у М. Иванчи, одакле је узиман песак и за

зидање Рипањског тунела. Приступних путева за воловску запрегу има довољно.

На другом делу од М. Иванче до М, Крсне у близини нема грађевинског материјала, осим ситнијег песка у притокама Раље. Међутим баш на овоме делу сви радови су сасвим незнатни, а објекти малих раслона и висина. На овоме делу замењују се по пројекту сви мањи отворени и покривени објекти бетонским цевима, које су се показале толико рационалне, како у погљеду коштања, тако и у погледу брзе израде Материјал за печење цигље и црепа за зграде одличан је у целој долини реке Раље

Услови за набавку и издржавање раденика у свему су повољни на целој прузи. Дуж целе пруге на кратким остојањима од 4—6 ки. има груписаних великих села, Поред богатства и плодности долина реке Врчина и Раље, појас, који ће се служити овом пругом, велики је, и један од најнасељенијих крајева Србије. Стрма жита и кукуруз, поред оваца, свиња и рогате стоке, биће главни извозни артикал. Долина реке Раље тешко се до сада снабдевала горивом — каменим угљем — те ће се грађењем железнице јако подићи у овим крајевима млинарска индустрија, пошто и сада свако село иза бар по један парни млин

Грађењем ове варијанте од Београда до М, Крене, одакле се по новом пројекту одваја пруга нормалног колосека за 'Пожарезац, добила би се директна и најкраћа веза престонице са једним од најјачих и најбољих центара Србије—Пожаревцем, даље са пругом Пожаревац — Петровац, као и са будућом пругом за обилажење Ђердапа: Пожаревац - Мишљеновац Пек —Неготин.

И у погљеду коштања грађења ове пруге добивени су на основи рачунских података повољни резултати. По генералном предрачуну који је састављен на брижљиво срачунатом предмеру маса и свију вештачких радова, трошкови око грађења са свима споредним трошковима, заједно са тешким горњим стројем (шина 38 кг.) износи за целу пругу 8948 687,95 динара, дакле ни пуних 136 000 динара по километру Када се узме у обзир. да је у предрачуну рачунат горњи строј са тешком (38 кг. шином, и праговима и шљунчаним застором јачих димензија, што поскупљава грађење за пуних 10 000 д,

| по километру то излази, да коштање кило-.

метра пруге по старим типовима не би износило више од 126.000 дин. по километру.