Srpski tehnički list

БРОЈ 40.

ГОД. Х2.

У Београду Недеља 3. Октобра 1910. г.

СРПСКИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА

САДРЖАЈ: Представка Удружења Г. Министру Грађевина стр. 289.— Трасовање железница

Београд— Смедеревска пруга

од 6. Шевића Писмо Уредништву. стр. 298— Белешке: Најновији напретци у конструкцији Дизел мотора и његова

употреба за вучу терета од 9000 тони. стр. де у Београду. сгр. — 296.

ПРЕДСТАВКА Удружења Српских Инжењара И Архитекта Господину Министру Грађевина

Господине Министре,

Још 1906. године Удружење је проучавало питање о уређењу Министарства Грађевина и на својим многобројним скуповима свестрано је претресло пројекат закона о уређењу Министарства Грађевина који је пројекат тадашњи Господин Министар Грађевина послао Удружењу на мишљење. Резултат тога рада јесте нов пројекат закона који је Удружење у октобру месецу 1907. године имало част поднети Господину Министру.

Од то доба веома је мало рађено на овоме послу.

Изменама и допунама у Закону о уређењу железничке дирекције од 18. јуна 1910 год. учињен је један преокрет — инжењери архитекти су подељени у две групе, јер закон није подједнак за све, а није ни испунио наше оправдане наде, тако:

1., Овај закон забрањује приватан рад теаничкоме особљу Министарства Грађевина, и железничке дирекције, — али тај рад не забрањује и осталом особљу, но само техничком, а оставља слободан рад свима осталим инжењерима — архитектама у државној служби: наставницима Универзитета инжењерима, архитектима у Министарству Војном, и Министарству Народне Привреде, па онда самоуправним, окружним и општинским инжењерима,

Разумемо забрану приватнога рада, али она треба да важи за све чиновнике у др-

281— Вести: Грађевинарске вести. стр, 284—

је __пеиј

Пријаве за нове згра

жавној и јавној служби, иначе примењена само на инжењере — архитекте не може се друкче сматрати но као незаслужена казна.

2., Новим законом предвиђене су једне и исте плате за све инжењере у држ. служби али године службе и право на пензију није исто. Године службе до пуне пензије јесу: за инжињера — архитекта у Железничкој Дирекцији 30, у Министарству Грађевина 35 а у Министарству Војном и Народне Привреде 40. Инжењери по окрузима па и они у Министарству Грађевина, Војном и Народне Привреде сигурно се ломе и излажу свимагтешкоћама теренскога рада као и инжењери Железничке Дирекције, али је несумњиво, да сви инжењери имају тежи и напорнији рад, и да

се морају изнурити пре него н. пр. правни и санитетски референти, благајници и књиговође па и административно особље Железничке Дирекције које служи 30 а инжењери и архитекти 35 и 40 година (сем оних у Дирекцији). 9., Теренске награде предвиђене новим законом толико су мале, да је сада теренски рад за инжењера казна, а не дужност и задовољство да решава лепе задатке и ствара техничке објекте.

4., Нов закон није оправдао наше скромне наде, да се по платама изједначимо са осталим факултетски образованим држ, чиновницима јер, ми претендујемо на то, да смо по образовању равни са свима осталим факултетски образованим људима, а наш је рад најнапорнији, јер поред умних, код нас су врло чести и физички напори,

Такав обрт изазвао је веома живо иц:тересовање међу техничарима, а ХХЈ главни скуп Удружења Срп. Инжењера и Архитекта