Srpski tehnički list

— 338 —

трасирано је пуне две године и предузимач је изгубио преко 80000 динара уместо да добије два пута толико. Велики део разлога за тај губитак у времену и капиталу био је у томе што планови нису били готови. План за станицу у Давидовцу добио је предузимач тек у трећој години рада. А шта је данас» Данас један кадар младих инжењера за не пуну годину дана извршује трасирање читаве мреже железница, и по речима самог писца поменутог чланка подносе већ врло детаљне пројекте и планове.

Зашто је то тако Ја мислим зато што се рад распоређује рационално и што су људи вредни. Ти исти људи под умешном управом од стране државе могли би постићи сличне резултате. Ми смо у неколико махова пледирали за то, да се инжењерима да више самосталности у раду и да им се досуди и већа одговорност. Зато мислимо да не треба из разлога наведеног под 1) у поменутом чланку, осудити и одбацити иначе добар и правилан систем давања железница у израду; нарочито још и стога што смо досадањим грађењем могли стећи доста искусних инжењера.

Међутим за потврду нашег мишљења имамо да наведемо још нешто. Познато је, да ће при изради по километарској цени предузимач морати набавити сразмерно већи кадар техничког особља, уколико буде држава имала мањи кадар. Јер ми смо већ напоменули, програм рада мора да се савлада. Предузимач ће морати набавити ту радну снагу, мотаће је платити па и од државе наплатити са провизионом. Даље се у чланку вели, да државни надзорни органи морају и најмањи објекат од почетка до краја контролисати. Па зар то неће морати бити и при паушалном давању у израду Зар ће инжењери смети оставити да предузимач ради како хоће» Зар се хоће навлаш „систем у којем предузимач, остављен тако рећи самом себи, ради шта хоће и како хоће под заштитом и одговорношћу државних органа којих у ствари нема“ >

Ми већ имамо извесна искуства о предложеном паушалном систему и контроли тог система. Ми смо имали Генералну Унију и · Немце надзорне инжењере. Па колико је било надзорних инжењера за 240 километара пруге» Ако се добро сећамо било је 4 инспекције и толико секција!

Из свега овога види се да први разлог није довољно јак.

Разлог раведен под 2 је управо мач са два реза. Вели се у чланку, да је у великој мери изложен непредвиђеним и новим пословима и јаким и многоструким изменама, које се или намећу при самом извршењу, или су резултат личних амбиција и разноликих

погледа појединаца.

· Да се приликом извршења баш ништа не измени, потребно је да буду претходни

радови сасвим потпуни, да пројекти буду тачни и тачно котирани.

Такве пројекте неће моћи спремити ни држава ни предузимач. Измена ће морати бити. Да су досадашњи пројекти за наше пруге били потпунији било би потребно мање измена. Ми верујемо да је сразмерно врло мало измена потекло услед личних амбиција. Е сад замислимо да се појаве одиста потребне измене пројеката. Хоће ли их предузимач без накнаде и драге воље изврши-

'тиг Може ли се све тачно предвидети уго-

вором 27 Зар неће бити празнина у њему и зар се неће предузимач користити непотпуностима уговора А сад замислимо при паушалном давању у израду, да је надзорни инжењер амбициозан а у исти мах и љубимац управе за грађење. А то је код нас врло лако замислити. М сад се може десити, да се том инжењеру не допада одобрени пројекат и хоће да га измени. Као љубимац продреће са својом изменом, па ће бити опет повуци и потегни са предузимачем око накнаде. А нарочито ће тешко бити продрети с изменама које су за државу потребне и корисне а које опет, предузимачу не иду у рачун због поскупљивања.

Зато се ни по предложеном систему давања у израду неће моћи унапред знати тачна вредност једне линије.

И разлог под 3 није сасвим оправдан. Наведено је да није могуће извести код једног великог броја послова да се плати само оно што је фактички израђено. Наведен је пример о класификацији земљишта. Тај пример баш показује, да се досад у том погледу није радило ни по каквом одређеном принципу. Ту је бар лако одредити шта је тежак терен и колико је тежак. Министврство војно у Француској те спорове око класификације решава експерименталним путем, као што је то сигурно познато г.г. инжењерима. Тај начин пресеца одједном све рекламације и без суда.

Четвртом разлогу свакојако неће бити

места, пошто је више но вероватно, да ћеи