Srpski tehnički list

— 341 —

Ш. Индустриска железница Прометне Банке.

Из својих материјалних средстава Прометна Банка подигла је на Црном Вхру (у срезу рачанском, округа ужичкога) жичну ваздушну железницу (Пгаћзе аћп) искључиво за пренос грађе за своју стругару у Београду, у дужини од бљкм., и пустила ју је у саобраћај почетком јуна 1908. год.

Прометна Банка уложила је у дрварско предузеће преко 1,800.000 дин. готовине. Инвентирано је у самој стружници 500.000 дин. капитала, а само грађење железнице стало је 700.000 дин. — Кретање преноса врши се механичном снагом; за регулисавање брзине служе три врсте кочница. — Возни парк велики је: 50 пари вагонета за ваздушну железницу, !0 пари гвоздених вагонета за шумску железницу (покретну) и 25 кола воловских. Вучну снагу допуњују: 20 пари волова и 30 пари коња.

Ова је железница подигнута на врло незгодном терену и једна је од најтежих објеката ове врсте. Прелази преко клисуре „Дервента“ над провалијом од 350м. дубине. Има два тунела: један од 39, а други од 60м. дужине.

(Ова железница везује две станице: „Приједов Крст“ станицу за утоваривање грађе у самој шуми и „Дервенту,“ станицу за истоваривање грађе на обали Дрине. Служи искључиво за пренос обле грађе за дрварско предузеће банчино, стругару подигнуту у Београду. Пренос грађе од „Дервента“ до Београда врши се сплавовима: Дрином, Савом и Дунавом. Према томе ова железница нема непосредних веза са другим превозним и комуникационим средствима.

Путева преко Црног Врха, у опште узевши, нема; саобраћај је у опште тежак и опасан.

Једино помоћно средство ова железница има телефон, подигнут између „Приједова Крста“ и „Дервенте“ и служи првенствено за потребу предузећа. Ускоро ће станица

„Дервента“ бити везана телефоном са Београдом. Колики су годишњи издаци и како се

рентира ова железница, не зна се, јер нису дати подаци. бо. М.

Железница. Хрнетијанија— Берген, инж. М. М. Аћимовић.

(Свршетак).

Планински прелази на Американској Пасифик железници имају делимично знатно јаче висине и дужине него планин. прелаз Бергенске железнице, али с друте стране леже под знатно јужнијим степленом шириме, што по себи се разуме има врло велики угацај на климатске односе. Докле четинари на Бергенској железници престају на висини од 600—700м. над морем, дотле се шумска граница на Сапафап Расне железници пење до 1909м. а при планин. прелазу Зошћегл Расте железнице преко Сјетта Мемада до висине од скоро 9500м. Скоро сав високи планински прелаз ових двеју американских железница покривен је четинарским шумама, и мада се он на највишим својим партијама састоји из прилично малих растурених и разбацаних дрвета, ипак они штите добро од снажних снежних сметова и вејавица.

Размере снегова играју ванредно зелику улогу при саобраћају на високим железницама.

На прелазу Централне Пасифик железнице преко Сијере Неваде подигнуте су заштитне грађевине у дужини од 60 км. али ипак ова пруга лежи на својој највишој тачци око 500 м. испод границе растења четинара, дакле исто толико испод ове, колико лежи Бергенска железница над овом. На канадској Пасифичкој железници имали су да се боре са врло великим тешкоћама од снега при прелазу преко Зејкик-ског планинског венца, јер су на овом месту то проузроковале силне снежне лавине, у опште узев, ова пруга представља у Америци пругу са најгорим снежним тешкоћама и размерама.

Али и најтеже партије ове пруге леже даље испод границе четинара Помоћу заштитних покривенихх грађевина у дужини од 1 кми помоћу ротирајућих плугова чисталица успева се, да се увек одржава редован саобраћај. Пошто је се показало, да ће ова железница постати и туристичка железн. од значаја, урађено је било доцније, где су то наравно теренске прилике дозвољавале, да су ван тих заштитних грађевина положили један нарочити летњи колесек.

На момћет Растћс железници, која не достиже какву велику висину пада врло јак снег у близини највише тачке и дубина снега варира између 4—8 м. али ове снежне масе, које у пределима богатим шумама падају, веома су тешке и влажне те се дају одмах помоћу ротирајућих плужних чисталица после сваког падања снега отклонити. Овде је искуство још показало да се снежне заштатне гра+ ђевине могу и нарочитим штитовима против снега заменити,