Srpski tehnički list

ПР От_

ње мере које би у овом случају требало предузети, ако се хоће да путови буду добро оправљени. Услед ове лабавости с једне и све већег саобраћаја на путовима с друге стране, путови су из дана у дан рђавији и рђавији у место да буду бољи и бољи.

Све ово изгледа да ми сви одавно знамо, а сад се још тешимо тиме, што смо радикалан лек свему овоме нашли у новом закону о сувоземним путовима, јер се њиме кулук укида и оправка путова има се вршити преко људи нарочито плаћених за ово. Сви, се дакле тешимо, штс је још ово последња година у којој се са кулуком морамо бакатти, и одмах 1912. год. путови ће бити — као у сретним земљама. Ја, као и сви који боље познају стање наших путова, не мислим тако. Не само да нам одмах 1912. год. неће путови бити добри у правом смислу ове речи, већ то неће бити ни 1920. године. У овој години, као последњој у којој се путови имају кулуком оправљати, — неће се исти моћи добро оправити и 1912. година затећиће наше путове у главном овакве какви су сад. Шта ће моћи сад да уради један путар на његових 10 км. пута, па макар он био највреднији»г Шта може урадити на поправци рђавог пута у дужини 10км. један човек, где цела општина, пре тога, није могла ништа урадитиг Ово питање намеће нам се сада и на њега треба сви да дамо одговор. Ја нарочито ударам гласом на реч поправку путова, јер ми од наших путара не смемо тражити да нам путове само одрже у оном стању у каквом их првог 1. Јануара 1912. године примили буду, већ напротив, да их поред одржавања још и поправљају и претворе временом у добре. Као што се види, морамо им одмах ставити двогубу дужност и питање је: да ли ће онимоћи тој дужности у пуној мери одговорити Ја у напред мислим да то они неће моћи учинити, бар за дуже време јер је то у осталом и немогуће, па ма како вредне људе за путаре поставили. Огроман је посао, од рђавих путова и по траси и по њиховој изради и доњег и горњег строја — начинити добре путове. Зато треба поред добре воље и новчаних срестава још и доста времена.

Кад би се могло, према важности појединих путова, приступити постепено и њиховим оправкама, успело би се, да се бар ва-

жнији путови што пре доведу у ред. Али по-

знавајући нашу локалну себичност, 0 овоме не треба ни мислити. У окружним скупштинама увидело се до сада већ толико пута, да

' једном постигли би смо двоје

готово сви окружни посланици протежирају свој срез на рачун округа и да интересе округа запостављају интересима појединих срезова. Ово ће бити и при грађењу нових и одржавању постојећих окружних путова. Да се задовоље интереси појединаца и појединих срезова, жртвоваће се интереси општи и интереси округа, и резултат биће: да споредни путови постану главни и изађу на прво место, или ако не то, а оно, да се извесним условима спута грађење главних путова. Једини начин да одмах дођемо до релативно добрих путова у целој земљи био би, кад бисмо у овој години све важније путове темељно оправили и тако оправљене предали путарима у идућој години на одржавање. Да ово буде, морају се у овој години сви путови оправити, било снагом народа, било преко предузимача. За прво треба јака воља свију нас а за друго велика новчана средства. Ми немамо ни једно ни друго. Немамо ни воље да радимо нити новаца да платимо; а сви видимо да су нам добри путеви насушна потреба. Но и овде могло би се наћи лека. Ако нам је тешко без другог, не мора нам бити тешко за прво. Кад сами немамо воље да путове што боље оправимо, треба нам је наметнути 1. ј. треба нас на то силом натерати. За ово би, по мом мишљењу, најбоље било Министарство Војно. Нек оноу овој години, пошто се изврши категорисање путова по новом закону, позове на петнајесто дневну вежбу све војне обвезнике и упути их на оправку путова, којој би, разуме се, ми инжењери присуствовали и нужна упутства издавали. У овом случају не само да би сви грађани изашли на оправку путова, већ би сви морали и радити и путове добро оправити, без бојазни да ма ко што изгубио од популарности! У овом случају, према важности путова, могао би се учинити згодан распоред војних обвезника. За оправку државних путова, као најважнијих, могао би се употребити н. пр. стални кадар са резервом ; за окружне путове |. реда, први позив ит. д. на овај начин, за релативно кратко време, од 10 — 15 дана, имали бисмо оправљене све путове у земљи и тако оправљене предали бисмо их 1. Јануара 1912. године на одржавање путарима. Дакле, овим од : а) све би путове убрзо добро оправили и 6) овако оправљене предали би путарима на одржавање, да их увек у будуће у добром стању одрже.

И ако је овај предлог мало конзервативан и многима се неће допасти, ја га ипак износим, нек још ко од позваних за времена