Srpski tehnički list

_ 56 —.

4.) На оправку путова и пропуста општина ваљевска утрошила је 7682,40 динара.

5.) Оправка два потпорна зида у Брежђу, на окр. путу Мионица —Маљен утрошено је из окр. приреза 588,00 динара.

6.) За претресање калдрме на мостовима код Уба утрошено је из окр. приреза 435,00 д.

7.) На чишћење точила на окружном путу Ужице преко Ластре утрошено је из окр. приреза 1009,00 дин.

8.) Извршена је оправка мостова и пропуста на путовима у округу на разним местима у мањим сумама до 4692,00 динара и исплаћено из окр. приреза.

Укупно је утрошено у 1910 год.

1) на нове грађевине

а) народног приреза 59.797,59 д. 6) општинске касе 45.274,00 , в) привене пио ови. 309,50 , 2) На старе грађевине; а) из државне касе 83032,94 , 6) из народног приреза 20.384,74 , в) из општин. касе 37.195,22 , г) из црквене , 1984,40. ,„ д) из санитет. фонда 899,00 ,

Укупно на нове и старе грађев: 208.777,35 д.

До месеца Септембра био је у грађев, одељку само један инжињер, који је вршио надзор над свима државним, општин. и црквеним пословима, поред осталих послова у округу, око оправке путова, разних извиђаја, комисија и администрације, која све више одугима времена инжењерима, на штету чисто техничких послова,

(Самоуправни инжењер Зисић док је био при окр. одбору радио је све послове, који падају на терет округа и трасовање путова. Од како је враћен у државну службу те послове заједнички раде сада оба државна инжењера, јер окр. одбор није узео још свог инжењера, нити се ко год на расписани конкурс пријавио.

7—1—1911 год.

Ваљево

ЧЕД. ГАГИЋ окр. в. инжењер

О избору калдрме за велико варошке улице. (продужење)

7). Извештај Г. Н, бића, А, М. Ј, 8. Е,, су-

перинтенданта ој ће Могк5 Вератетеп! ог ће Спу апа Кошту Вогоцаћ от Ветазћ.

Овај се извештај одликује особитом зби-

јеношћу и тиме, што је истакнута похвална |

тежња за упоређењем трошкова одржавања разних врста калдрма примењених у Венађу.

Известилац је мишљења, да при избору градива за калдрму и начина израде горњег строја улице треба узети у обзир:

Услове саобраћаја ;

Укупне годишње трошкове (око одржавања и чишћења);

Годишње трошкове грађења нове калдрме ,

Будуће развиће ;

Месне прилике: испитати да ли се може у улици избећи тандркање кола а да ипак не буде горњи строј гладак, кад су познати успони, падови и природа дотичног места (да ли је каква летња бања, да ли је трговачко или индустријско место );

Здравствене прилике: непропустљивост земљишта и чистота од прашине.

Известилац затим детаљно описује најглавније врсте горњег строја улица које су данас у примени:

Макадам (с употребом воде),

Тер-макадам и његове одлике,

Калдрму од камена и дрвета,

Калдрму од асфалтских плоча.

Подлога треба да се изради брижљиво и тако да може издржати терет саобраћаја.

Макадам с употребом воде. Неминовно је потребно да туцаник буде од чврстог, издржљивог камена.

Количину комађа треба узети у подесној размери и не претерати са квашењем при изради.

Врло је корисно покрити макадам слојем крупног песка 3 м. м. дебелим.

Макадам од 2', см. дебљине кошта по квадратном метру 0,72 до 2,27 франака, како где.

Термакадћт. Тер треба да нема примесе воде ни других каквих течности; при употреби треба да ври. Туцаник да је од чврс-

| тог камена, без прашине, сув и загрејан на

100" С; али треба чувати да се макадам не запали. Пошто се ваљцима збије што је могуће

| чвршће, треба калдрма да буде око 10,16 см. | дебела.

Шест месеци по довршетку треба метлама разастрти врео тер.

Израда кошта између 5,55 и 6,94 франака квадратни метар.

ћалдрма од камена. Известилац препо-

2 (а-

ручује да се камена калдрма положи на