Srpski tehnički list

БРОЈ 30.

У. Београду Недеља 24 Јула 1911. г. ГОД. ХХМ

СРПСКИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА (СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

САДРЖАЈ : Ново калдрмисање Београда од Ј. стр. 249. Аеронаутика, Напретци у конструкцији машина за летење од Ј. стр. 251— Сдавенска техничка књижевност; Чешка од Ј. стр. 253. Белешке, Хигијенско искуство при рацу у збијелом вазкуху од Ј. стр. 255. Вести, Личие Вести. Саобраћајне вести. Грађевинарске вести. Члановима Удружеља.

Ново капдрмисање Бео-~ ви свега тога предложио је за калдрмисање Београда у главном: Асфалт, тесан гранит,

града. пешчар, термакадам, ситну калдрму (КетпрНа— зјег) и ломљен камен. Биће познато читаоцима Техничког Ли- Према распореду, који је замишљао, кал-

ста, да је Општина Београдска издала пре не- дрма би се имала извршити у току 10 год. колико месеци брошуру: Предлого калдрми- |џ коштала би 14 800 000 дакле око 15 000 000 сању Београда а, сад смо ми одштампали: динара за нешто више 1500000 квадратних „услове за ново калдрмисање Београда“ по | метара површине. Просечно око 10 дин. по аутографисаном примерку што смо добили квадратном метру калдрме.

из Општине. Међутим према ономе што се може ви-

Предлог о калдрмисању Београда је и- | дети из услова за ново калдрмисање Београзрадио пређашњи шеф општинског грађевин- | да, иггледа као да је сав елаборат г. Андреског одељка г. Јов. Андрејевић инжењер. То | јевића потпуно одбачен. Јер ево Македонска је једна техничко економска студија о кал- улица, за коју је било предложено калдрмидрмасању Београда, у којој је изнесен цео | сање асфалтом по цену од 19 динара, калдрфинансијски план за извршење свих послова мисана је базалтоидом и кошта преко 25 ДИоко калдрмисања, а у исти мах у расправи нара по квадратном метру, и ако је И у ноизнесено је детаљно, које ће се улице калдр- вим условима предложен и асфалт за беомисати појединим врстама калдрме. градске улице. Ми мислимо да би и асфалт

Рад око одређивања које улице треба | могао добро издржати саобраћај који пролакалдрмисати појединим врстама предложене зи Македонском улицом, те да према томе калдрме, захтевао је нарочито одлично позна- | нема оправданог разлога за овај вишак тровање саобраћајних прилика у Београду, које | шкова од преко 30%,. Једино може бити расе може стећи дугим и брижљивим посматра- | злог што у Македонској улици има трамвајњем. Треба знати упрсте све београдске кра- | ских шина поред којих се асфалт не држи јеве, познавати насеље, његово занимање, на- | добро, али ту има друге помоћи. Јер Беовике; треба познавати терен и конструкције |град у ствари и нема ни врло теретан ни вркола, итд. па према свему томе наћи: каква ће | ло густ саобраћај. Већ по склопу наших закалдрма бити најподеснија с техничког и еко- | прега на кола се не товари више од 300 циномског гледишта за дотичну улицу. Г. Ан- | гаља, што по 5 — 6 килограма чини око 1500 дрејевић је дуго година био у Београду и |до 1800 кила, а заједно с колима не износи специјално је студирао саобраћајне приликеу | ни 2500 килограма за кола на четири точка. Београду, познаје Београд врло добро, зна |То у осталом друкчије не може ни бити, покако се развијао саобраћај досад и како ће |што је у Београду саобраћај у главном с ду" се вероватно развијати у будуће, и, на осно- | навске стране ка Сави и са Саве ка Дунаву