Srpski tehnički list

ва) 07 =

довршни радовиићиће врло лако те се потпуно довршење тунела предвиђа крајем октобра идуће године, дакле 2 месеца пре прописаног рока.

Детаљније о самом току рада у тунелу, као и о геолошким поавама, за сада се не може много шта позитивно рећи. Према претходним сондажама тунел ће већим делом пролазити кроз слојеве разне плаве, жуте итд. уме, ито суве. Једино у средини на дужини око 4—500 т. очекује се стена, и то меки ташмајдански кречњак.

Ради евентуалног грађења другога паралелног тунела за саобра ајке и друге потребе Београда, сада ће се при грађењу овога тунела прикупити драгоцена искуства и подаци. (Одсек за канализацију позв:о је и наш Геолошки Завод да се овом приликом користи и да дође до важних података о геолошком склопу нашег Београда.

(О самим пројектима и искуствима, која се при изради овога тунела добију, читаоци Српског Техничког Листа биће нарочито де-

таљније упознати другом приликом.

1) УМ. деоница канализације.

Ова МШ. деоница канализације Београда је једна од највећих деоница, како по простору, који захвата, тако и по вредности.

Ова деоница обухвата један широк појас преко целог Београда, између Булбулдерског и Мокро-Лушког потока и то од Сарајевске и Милошеве улице па до Делиградске и Београдске на Савској страни, и од Таковске улице па до „Тркалишта“ на Дунавској страни. Главних уличних канала — бетонских —- и од цеви —- на овој деоници има око 22 кт. а осим тога око 5 кт. мањих канала за везу сливника и око 12 кт. дренажних цеви. Предрачунска сума за целу УШ деоницу била је око 1750 000 дин.

Међутим, како израда пројеката тако и сам начин уступања посла у израду знатно су код МШ деонице измењени према досадашњем начину рада.

Досадање деонице канализације обично су даване на лицитацију само према генералним и привременим детаљним плановима. Приизвршењу пак наступала је кад кад, потреба за знатне измене и одступања, што је све доводило после до рекламација и спорова са предузимачима.

Сада пак на УШ деоници сви канали још пре лицитације су тачно на терену обележени, прикупљени претходно сви потребни подаци

са терена и сви пројекти до детаља разрађеви и прецизовани.

Осим тога, тежило се упрошћењу и олакшању обрачуна при колаудацији, те сви послови нису издавани по детаљним јединичним ценама, већ се тежило издавању канала у и-

зраду по дужном метру готовог канала, Поред свега овога. при издавању УШ

" деонице у израду, учињено је према досада-

шњем начину рада још једно много веће и

· важније одступање, а то је: што је Општин| ски одбор, на предлог (Одсека за канализа-

цију решио: да набавку фабричког материјала за канализацију врши Општина сама у својој режији, а не, као до сада, да предузимач који канализацију извршује, у исто време сам врши и набавку свега материјала.

Главни разлог за овакав начин набавке материјала потекао је из искуства са досадањих деоница, где је општина плаћала предузимачима по 20—30"% више само за посредништво при набавци материјала. При набавци

материјала у режији, општина овај проценат

уштеђује.

(С тога је Општина лиферацију материјала за МШ деоницу уступила специјалним фирмама и фабрикама,

Тако је лиферација деви и осталог керамичког материјала уступљена фабрици Грађанске Банке из Београда (Чукарица) у вредности око 260 000 дин.

Лиферација специјалних гвоздених делова за канализацију уступљена је фабрици „/а/гер“ из Карлеруа у вредности 16000 динара (без царине); а простији гвоздени делови уступљени су у израду и лиферацију фабрици „Браће Гођевац“ из Београда у вредности 73 000 дин.

Најзад израда и лиферација бетонских сливника уступљена је страној фирми Араутвурст и. Фајзе из Врицена у вредноси око 34 000 див.

Само на овим набавкама за УШ деоницу учињена је, према досадашњим ценама и коштању, уштеда од 180 000 динара.

(Наставиће се) Н. М. С.

Нешто 0 локомотивама са прегрејаном паром „Нејозалар- Тосолаоштећ,“

Пише Милан ГРЕБЕНАРОВИЋ ДИПЛОМ. МАШИН. инж.

Жељезничка Дирекција у Берлину

Ш, извршила је неколико пробних вожња у