Svet

Nasfavak sa sfr. 33

meniti ili je to, možda, premeštanje odgovornosti sa muškarca na ženu? Ma ne, sve to zavisi od same ideje, odnosa kosmosa i zemaljske prirode, pa odnos muskarac - žena. To je, u stvari, likovno rešenje zemaljske prirode. • Zašto baš žena? ZaKršto samo ona može da rađa, muškarac to ne može, To je prirodna pojava, i u tom smislu je to baš ženska figura, pretežno. Ima i životinjskog sveta. • Da li je bilo nekog ko bi usroerio Vaš rad i razmišljanja u tom pravcu? U početku, moja supruga. Kada sam bio mlađi. • Svaki umetnik ima te neke svoje vizije na osnovu kojih stvaга. Kakve su Vaše vizije? Ja budučnost gledam i pozitivno i negativno, zavisi od samog kosmosa ili prirode kako će to da ispadne. To nijedan čovek ne može da zna unapred. • Kakvo je trenutno stanje po Vašem mišljenju? Trenutno stanje je vrlo kritično, postoji jedan uspon u kosmičkoj energiji i oseća se jak pritisak kosmosa, koji osećam i ja i svi na ovoj planeti. Mnogi Ijudi koji boluju u ovom periodu dobiće infarkt, neki će se zaljubiti, mlađi svet će to izdržati, ali stariji teže. • Da li uspevafe da zaradite za sebe i da slikajući finansirate faj svoj rad koji zahteva velike izdatke? Uvek sam radio, slikao i zarađivao tako da sam uvek mogao da stvorim povoljne finansijske' mogućnosti da kupim platna, boje, 1 četke...

• Da li ste u svemu tome radih i neke komercijalne stvari? Radio sam. Onda kada sam moгао, radio sam. To je normalno. Ima u slikarstvu različitih disciplina, kao što je mrtva priroda, pejzaž, portret, • Znači, radite sve, jk> narudžbini? Ne po narudžbini.ftako nikada nisam radio, već po svom nekom opredeljenju. Nekada Ijudi vole jednostavne stvari, đa ih odmah vide, da se ne opterećuju tuđim razmišljanjem, filozofijom. • Koliko ste izložbi do sada imali? Nisam ih imao mnogo, tek četiri. • U Novom Sadu? Prvu izložbu sam imao u Novom Sadu ’B4. godine. 'BO. godine sam otišao u Italiju. U Rimu sam slikao preko godinu dana. Tamo sam iznajmio jedap stan, atelje. Posle sam iz Rima prešao u manji grad jer mi je ta varijanta bila jeftinija. • Zašto ste odabrah baš Rim? Imao sam tamo nekog prijateIja, i on je bio slikar, pa sam sa njim radio zajedno. Zaradio sam nešto tamo, ah sam se ipak vratio kući. Video sam da ne može da se slika ono što sam ja želeo a to je bila fantastika. Fantastika u to vreme još nije bila aktuelna. Tada je više bilo nadrealizma. Fantastika i ideja o tome je nastala u mom stanu u Novom Sađu i jednostavno sam morao tu i da se vratim. Bilo mi je neobično da tu ideju ostvarujem u stranom svetu. • Po Vašcm mišljenju, kome hkovnom pravcu pripadate? Fantastika je moje opredeljenje. • Kako se uklapa fanfastika u realnost univerzuma? Dobro, јег je to povezano jedno sa drugim. Fantastika je, po mom

mišljenju. takvo slikarstvo koje ide u budućnost, ali stvamost se ne može izbeći. Fantastika je povezana i sa sadašnjošću i sa budućnošću. • Kako Ijudi obično komenfarišu Vaše slike, pošto se pojedini detalji ponavljaju skoro na svakoj sledečoj slici? Ponavljaju se figure koje su kroz nekoliko godina došle do izražaja, simboli do kojih sam ja, svojtm razmišljanjem došao. Svaki simbol na mojoj slici nešto predstavIja. Oni mogu da se tumače u kontekstu slike. • Da h su Vaše shke za druge Ijude frapantne? Normalno, neke slike izazivaju čuđenje, neobične su i možda Ijudi nikada tako nešto nisu videli, pogotovo u ovoj sredini, kod nas. • Znate h nekog slikara koji radi nešto shčno? Ima sličnih slika. U umetnosti je bilo, i danas je tako, da se nastavljaju neki koreni iz kojih je umetnost nastala. Ponavlja se, nastavlja se, ima sličnosti, ali u svakoj slici imate nešto novo, nešto Sto ranije nije bilo. • Rekli sfe da već dugo slikate, nekih 35 godina, kako to da ste do sada imah tek četiri izložbe? Pa, ne znam. Eto, kada sam se vratio iz Italije, onda sam priredio drugu izložbu. Ta izložba je bila na Petrovaradinu. Bila je to kolektivna izložba slikara, bio je i Milić od Mačve. Ja sam sa njima izložio dve slike. Posle te izložbe ja sam u toj istoj galeriji, koje više nema, to je bila prva privatna u gradu, imao još jednu izložbu gde sam izložio 20-tak slika. Pre dve godine sam imao izložbu na Novom naseIju u jednoj takođe privatnoj galeriji. • Gde se trenutno mogu naci Vaše slike?

Moje slike ne možete videti u nekim manjim galerijama, ja tako i na taj način ne prodajem slike. • Kako ih onda prodajete? Imam jednog kolegu sa kojim radim. On je komercijalista, ja sam slikar. • Recite mi, ako.nije tajna, koja je najviša cena koju ste uspeh da dobijete za neko svoje platno? To nije bitno, ali сепе se kreću od 500 DM pa naviše. • Dobro. Da se vratimo na Vašu simboliku, objasnite mi je malo pobliže. Ključna figura na mojim slikama je zemaljska priroda. Uz tu simboliku dominiraju simboli kao što je golub i vrag. Iz tog goluba kasnije je nastalo neko neobično biće iz nekog drugog sveta, ah povezano sa našim življenjem. Kod tog goluba postoji nešto što je pozitivno, što je lepo, ali postoji i опа druga strana. Golub kao životinja jeste lepa i dobra, аИ ima i опа negativne strane, kao i sve drugo u životu. Postoji i neka sredina između ta dva polariteta, a to je čovečanstvo, to je zemaljska priroda. Golub tu predstavlja majku zemaljske prirode. Postoji i ona negativna strana a to je Lucifer. Lucifer je nastao iz neke kosmičke energije a ta kosmička energija je majka Luciferova i tako nastaje figura Luciferove majke koja ga porađa. To je normalni životni postupak kao i kod nas, Ijudi. Na slici to izgleda mnogo jasnije nego što sam ja ovde izneo. • Svaki centimetar Vašili slika obrađen je sa mnogo detalja. Koliko Vam je potrebno da naslikafe jednu poveću kompoziciju? Koristim se raznim tehnikama, slikam na različite načine. Što se tiče vremena, jednu sliku standardne veUčine, ako je detaljuije izrađujem, onda to dosta dugo traje.

Pogotovo velilce kompozicije. Na f njih se utroši po meseca. A i dok to slikanje traje, nastane čita\' J niz malih formata, 20-30 manjih slika. Da bi nastala ta veća kompo- ‘ zicija, neophodno je izraditi dosta mahh foimata. • Za kog slikara biste rekli da je sličan Vama po načinu rada, i koji je, po Vama, najbolji п ovom našem okruženju? Ovde u Novom Sadu svi smo [ mi tu negde, ali to je mala sredina. Od kada sam počeo da slikam, j uvek sam gledao neku celinu, neko j svetsko slikarstvo. Oduvek sam se J trudio da to što radim bude na ne- j кош svetskom nivou. Ima u svetu : dosta dobrih slikara, ali sve to, ve- | rovatno, zavisi i od sredine u kojoj se stvara. Postoje veliki centri kao j što je Pariz ili Njujork, Minhen i . još drugi koji su stecište dobrih sliкага i slikara starije generacije. Svi *. su uspeli nešto da postignu zahva- i Ijujući tome što žive u Parizu ili negde drugde. • Da U Vi sebe vidite u tom , svetskom okviru i gde ste Vi na toj svetskoj lestvici, po Vašem 1 mišljenju? Sa malo Sale mogu da kažem I da sam ja jedan od uajvećih slikara | na svetu, ali to je moguće, zašto da I ne? • To je Vaša Učna procena? Pa, ja se trudim da budem tako | nešto... • Zuači, Vi vidife sebe kao jednog od najboljih svetskih sUкага? Da, kao jednog od najboljih, јег | najbolji nikada ne postoji. • Skromno, nema šfa... Biće boljih, ali tek posle me-| ue...

jednom mestu, da "kuliram"... Završavao-sam svoje obaveze, išao u školu, učio, čak dobro, ali mi sve to nije bilo dovoljno. Prosto sam "pucao" od energije koju sam negde morao da' potrošim. Naprosto, hteo sam da napravim nešto od sebe. Verovatno svako od nas nosi takvu želju, ali mnogi ne istraju ili, pak, nemaju sreče. Treba "naleteti" na prave Ijude, dokazati se, večito se dokazivati, prelaziti ртеко mnogih stvari... • Kakvih? Ne smeš dozvoliti da te obeshrabre uvrede, ali ni da te ponesu pohvale. Znam ko sam i držim se toga. Najvažnije je da znam gde mi je mesto. • Gde? Neču da govorim o tome da ne bih ispao prepotentan,- ali ako sam napravio toliki uspeh s prvom pločom i ako ču, kako sada stoje stvari, nastaviti u tom stilu, mislim da vredim. Nisam pao s neba, več sam u ovtm svetu, ni manje ni više, več deset godina. « Da li je tačno da je period proveden u vojsci, na neki način, predstavljao prekretnicu u tvom muzčkom stilu? Рге vojske sam s društvom, onako uz gitaru, pevao i neke narodne hitove. Tih godina se slušalo nekoliko narodnih pesama i pevača - "Južni vetar" je napravio bum, Šaban Šauhč, Haris Džinovič, Ke-' bas "Nemam drage, nemam druga", neizbežni Toma Zdravkovič... U svakom slučaju, nije bilo više od petnaestak pesama koje je omladina volela, tih nekih "standarda" ko-

ji se još uvek slušaju. U vojsci sam bio izabran za pevača, ali zabavnjaka. Međutim, kad sam čuo onog što je bio određen za narodnjake, nisam mogao da poverujem da je to moguče. Kad sam pomislio da ču s tim čovekom raditi "tezge" godinu dana ih, još gore, da ču sve to vreme slušati taj glas, shvatio sam da nešto moram da učinim. Tad je bio veliki hit "Ne dolazi u moj san", Bobana Zdravkoviča. Počeo sam, pomalo stidljivo, da pevam i takve stvari, kapetanu se dopalo, pa sam, kasnije, pevao i jedno i đrugo, a vodio sam i program. Tih godinu dana imao sam probe i pre i posle podne, a uveče "tezge", Sto mi je zaistajnnogo vredelo. • Cesto ponavljaš da imaš utisak da ne pripadaš narodnjačkoj branši. U dubini duše ne, ah - Sta, uopSte, znači biti narodnjak? Narodni sam pevač utoliko što pevam za narod. Ja sam potpuno drugačijih muzičkih shvatanja od Jdasičnih predstavnika tog faha. Zelim da obuhvatim toliko toga, pa su mi i ploče prihčno "šarene" - tu ima i narodnjaka, i polunarodnjaka,,! popa, i roka... Svaka moja pesma podseča na nešto drugo, što meni savršeno odgovara. • U jednom intervjuu si pominjao bele čarape i falš kožne jakne, kao nezaobilazne narodnjačke rekvizite. To nikad nisam izjavio. Jednostavno, ja sam odrastao u gradu, drugačije sam pričao, s drugačijim sam se Ijudima družio, drugačiju sam muziku slušao, drugačije razmišljao. Automatskl; ja ne mogu da pevam narodnu muziku isto kao neko iz Bosne ili srca Srbije. Svako

podneblje nosi neki autentični zvuk. • Mnogi nećc da čuju ш "k" od kafane, a ti malo-malo pa se prisetiš tih dana. Sto bih krio? To je шоја škola! To je isto k'o kad bi fudbaler došao u Zvezdu ili Partizan, a pre toga nije igrao u manjem klubu ili, bar, u omladincima tih klubova. Pa, ne možeš u prvi tim doči "niotkud"! Ko nije bio na svadbama, ispraćajima, u tom direktnom kontaktu s Ijudima, ko sebe nije čuo na ozvučenju, ko nije video kako se to rađi, po meni, uopšte ne može da se pojavi na estrađi. Međutim,-onih koji, prethodno, nisu ni videli mikrofon, a ušli su u studio, ima koliko hoćeš. • Tokom prošle godine govorio si da nemaš devojku, ali imaš devojke. To više nije tako, Sad imam devojku^ • Mnogi pevači to kriju. Mislim da mi to samo pomaže, јег sam, čini mi se, malo sređio život. Pre me svuda bilo, svakoga sam znao... • To mogu biti dragocena iskustva. OK, ali godinama sam akumulirao dovoljno iskustava. Normalno je da, u jednom trenutku, poželiš da nešto promeniš, a kada će se to desiti - пе može da se planira. Ranije sam se mnogo trošio na bespotrebne stvari, a ovaj posao traži i te koliko snage. • Рге nekoliko večeri, u jednoj TV emisiji, Džej reče da sve mlade kolege savetuje da se ne žene dok se bave tim poslom, јег to "da" pred matičarem odnosi veliki deo publike.

Jedno je imati devojku, a drugo ženidba... Mislim da se takvim činom, možda, gubi jedan deo publike, ah se zato dobija drugi, ozbiljniji, јег Ijudi počinju da te malo drugačije shvataju. • Kad ti posle koncerta ili na ulici priđe neka devojka, imaš li utisak da to čini prvenstveno zato što joj se fizički dopadaš ili zato što voli da te čuje? Ima i jednog i drugog. lako safn i s prvom pločom pokazao sve svoje kvahtete, mislim da če mi, sve više, prilaziti prvenstveno zbog pesama. • Da li ti sam sebe doživljavaš ko superfrajera? Taman posla! Ne razmišljam o tome. Mnogo je bitnije šta imaš u glavi. Jako je tužno kad vidiš lepu devojku bez toga u glavi, a još tužnije kad vidiš dobrog frajera, namontiranog, "našminkanog", a ne zna da bekne, Verovatno ti koji veruju da su superfrajeri, misle da su im reči bespotrebne. Njima пе pada na pamet da rade, da se usavršavaju... Izgled im je dovoljan da bi našh devojku za jednu hi dve noči, ah i ona će ih, posle toga, "šutnuti" јег su "prazni". Oni če se, potom, upomo pitati zašto im se to desilo kad tako dobro izgledaju, a u čemu je problem - verovatno nikad i neče shvatiti. Kad su devojke u pitanju, priča je potpuno ista. • Verovatno su, u određenim fazama, i takve devojke prolazile kroz tvoj život. Mnoge veze sam imao... Zapravo, ne veze, јет šta znači veza? Govorim o pričama od jednog do deset dana u koje sam prvo ulazio iz dokazivauja pred društvpm, po onom fazonu: ko će imati više de-

vojaka, a kasnije sam to činio iz nekog Sigurno je da su, u tom periodu, postojale i neke vredne devojke, koje su se mogle i nešto duže zadržati, ali - kao što rekoh - to se ne planira, ve<s se đesi. • Priča se da tvoj imidž osmišIjava ceo tim? Ne! Kad je krenula prva ploča, ja sam, na neki način, bio izgubljen u celoj toj ekipi, tako da su mi Ijudi oko mene pomagali u mnogim stvarima. Ipak, i tada i sada, sam odlučujem šta du da obučem. Sva- i kako, probadu sve što mi se predloži, ali ako mi se nešto ne dopadne, nema Sanse da se u tome pojavim. • Da bi ti to dobro stajalo, шоraš da imaš dobru iiniju. Obavezno. Na televiziji uvek izgledaš kao da imaš nekoliko kilograma viška. Svi koji su me videli na ekranu, mislili su da sam neki dvometraš i da imam 150 kilograma. • A ti si visok_ 181 centimetar i težak negde oko 80 kilograma. • Jednom prilikom si гекао da ćeš krenuti na gostovanja po inostranstvu kad budeš među prva tri pevača. Jesi li? Ma, gostuje se, radi se, a da li i sam među prva tri... Prošle godine | je list "Vesti" organizovao izbor | pevača godine, ali među kolegama. t Na opšte iznenađenje, ja sam bio | prvi, Sto mi je veoma mnogo zna- I čilo. • Za koga si ti glasao? Prošle godine za Ivana i Cecu, | ove za Cecu i Sabana Saulida, a u , kategoriji pesma godine za "Sunce | Ijubavi”.

36

Р ŽELIKO; ŽAOMIIE ZBOG ГОДМОУЕ HOffE PLOČE Д

EKSKLBZIUNO: FEBENC HOM, NfIIKONTBOVEBZNUI SHKAB PANOMUE

27.11.1995. Svet