Svet
KELVIN KLAJN: MAJSTOR DIZAJNA I MARKETINŠKE PROVOKACIJE
KELVIN KLAJN. slavnl američki modnl riizajner često dolazl pod udar kritike puritanskih krugova zbog reklama za svoie proizvode - naićešće је reć o ženskom i muškom donjem vešu. Kako je ovaj krealor. kopa u 52. godini opisuju kao dečaćki zgodnog. usueo da sagradi imperiju koioi zavide mnogi u svelu mode?
RODITEUI OPTUZUJU: Kelvin Klajn seksualno zloupotrebljava decu!!!
oslednja reklanma kampauja najpoznatijeg američkog dizajnera Kelvina Klajna izazvala je veoma oprečna mišljenja i po ko zna koji put pokazala postojanje nepremostivog jaza izmeđn generacije tinejdžera, koji su najbrojnije pristalice Klajnovih modnih ideja i njihovih roditelja, za koje je Kelvinov stil čista eksploatacija i seksualna zloupotreba dece. Za starije poznavaoce prezentovanja mode Kelvina Klajna sve ovo je sarao još jedan od njegovih čuvenih marketinških poteza. Za posledujih 15 godiua on je svoju modnu imperiju izgradio u velikoj meri na staluom potenciranju mladalačke seksualnosti. Ranih SO-ih feministkinje su protestovale zbog indiskretnih snimaka 15-to godišnje Вшк Šilds koja gugutavim glasom saopštava da "između nje i Keh'inovih famierica nema ničega". Ovaj reklamni spot izazvao je pravi skandal i neke TV-stanice su čak odbile da ga emituju. Klaju se nije mnogo osvrtao ua kiitike i nastale kontroverze je dobro jskoristio, jer nastupom Bmk Silds prodaja njegovog džinsa se udvostmči-1 : Sledeći potez bilo je erotizo\ л teln Markija Marka i Kejt Мил. Kada su se nedavno pojaа^ј^аддшгјиј^ vile najnovije reklame za CK džins sa uznemimjuće intimnim snimcima veoma mlade devojke i momka krajnje provokativnog izgleda, puritanski deo američke populacija burno je negodovao. S.voj pristup reklami Klajn je uporedio sa Vorholom. Provokativne snimke uradio je poznati modni fotograf Stiven Mejzel, koji je radio i gotovo identičnu reklamnu kampanju za italijanski modni časopis L'Uomo Vogue. Klajn je još davno shvatio ono što su otkrili Beneton i А1 Sarpton - ako se napravi malo više buke. mediji če sami doneti mnogo besplatnog publiciteta. Ali, kada se u tome pretera, pojavljuju se i optužbe da su reklame prerasle u pornografiju. Cak i oni koji prilično ravnodušno gledaju raskalašnost Madoninih video-spotova ili slično koncipiranih TV-mreža zgražavaju se nad Klajnovim spotovima i posterima. Deca na njima izgledaju suviše mlada, a situacije u kojima se nalaze previše su nametljive. Modeli koji se pojavljuju, od kojih večina nisu u tom poslu profesionalci, zadovoljili su, čini se, sve perverzne zahteve fotografa. Ove
reklame povukle su pitanje dečije pornografije, mada kompanija tvrdi da se radi o odraslim osobama, starijim od 20 godina. Mnogi prodavci Kelvinovih proizvoda su nezadovoljni ovakvom prezentacijom i smatraju je suviše ofanzivnom. ledan od članova njujorškog gradskog veča pozvao je čak i na bojkot dizajnerovih proizvoda. U svojoj nedavnoj izjavi za New York Times Klajn je naglasio da je njegova reklamna kampanja bila "neshvačena" i da je njena poruka, zapravo, "da dauašnji mladi Ijudi imaju snažan karakter i uezavisnost", tako da su ga iznenadile reakcije javnosti. Nakon decenije u kojoj je bio u dugovima Klajn je krenuo u ekspanziju sa namerom da postigue ugled koji u svetu mode imaju imena kao što su Ralf Loren, Iv Sen Loran i Đorđo Armani. Nedavno je Klajnova kompanija otvorila i novi prodajni prostor na njujorškoj Medison aveniji, a takođe i ekskluzivnu prodavnicu predmeta za kuču, čije su cene u istom stilu. Naredni kornk je lansiranje parfema cK širom sveta, koji če
predstavljati poknšaj ponavljanja prošlogodišnje uspešne promocije ovog proizvoda na američkom tržištu. Ovaj parfem doneo je za prva tri meseca brutodobit od 60 miliona dolara, i po mnogima je to debi koji je doneo najveću zaradu u istoriji parfema. Ipak, Klajnov stvami cilj je prodaja muške i ženske odeče, kao i džinsa i rublja u Evropi i Aziji. Za njegovu korporaciju povlačenje ovakvih poslovnih poteza sada je veoma bitno, zbog toga što su konkurenti, uključujuči Lorena i Donu Karan, več učinili dosta toga na ovom polju otkrivši postojanje širokog tržišta i tražnje za nonšalantnom sportskom odečom, posebno onom u američkom stilu. Na status koji ovaj dizajner ima u američkom društvu poznatih ukazuje njegova kuča koja se nalazi u blizini poznatih milionera, reditelja i producenta Stivena Spilberga i RonaJda Prilmana, fmansijera. Klajnov dom je izraz njegove prigušene senzibiluosti, a takođe i mera njegovog poznatog pertekcionizma. "Ja sam tipičan Amerikauac",
kaže. U 52. godini čovek najčešče opisivan kao "dečački zgodan" nije više dečak. Proređene i posedele kose. sa naočarima, govori da je uvek razmišIjao samo o američkom tržištu. ne shvatajuči da bi svoje ideje mogao uspešno prodati i van Amerike. Zanimljiva je i priča Kaiia Ritenštajna, potpredsednika modne kompanije Blumingdal. Kada su pre nekoliko godina on i Klajn zajedno večerali u jednom njujorškom restoranu, Klajn je insistirao na tome da je supa preslana. Mada se ostali nisu žalili, on je supu vratio i objasnio; ako smatra da je ona slana, onda to zaista i jeste, jer on je taj koji zna šta Amerika traži. Kao i sve u vezi sa njegovom modom, tako je i Klajnov privatan život uvek bio pun koutroverzi. Mnogo se pričalo o "Studiju 54", koji je sredinom 70-ih bio prestižni njujoršJd nočni klub. Zivot koji je vodio doveo ga je i do kliničkog lečenja 1988. godine. Klajn ne želi da daje odgovore na pitanja o svom privatnom životu ili o prošlogodišnjoj neautorizovanoj
biografiji "Opsesija" u kojoj se spominju neke njegove homoseksualne veze i drugi javnosti manje poznati detalji. Smatra da bilo ko da je to napisao ne zna mnogo o njemu. Prijatelji ga opisuju kao potpuno zrelu osobu. Da su se stvari unmogome promenile, govori i činjenica da se sada njegove žurke završavaju pre ponoči, dok je nekada u to doba ustajao da bi odlazio u provode. Uprkos mnogim problemima, energija ga nikada nije napustila. Prošle godine "ukrao" je svog novog predsednika kompanije od čuvenog Đorđa Armanija; predsednika kompanije za Evropu od Ralfa Lorena, a шkovodioca jednog odeljenja od Done Karan. U svetu mode gde je onaj koji uspe "genije", Kelvin KJajn je manje poznat po svojoj odeći, koliko po marketinškim potezima. Njegova kolekcija elegautni ogrtači.jednostavne linije koje su njegovom imenu dodale nadimak "Calvin Clean" ("čisti Kelvin")
NERADO ODGOVARA NA PITANJA O SVOM PRTV ATNOM ŽIVOTU: Šta je Klajn prcćutao u svojoj biografiji "Obsession”
Svet 27.11.1995.
39