Svet
osvojile su dosta priznanja modne industrije, ali u Evropi nikada nisu imale ugled kao Armanijeve ili vrhunskih pariskdh kreatora, Ekskluzivne kolekcije ostale su, ipak, samo mali deo njegovog biznisa. Stvama zarada i slava došli su od mirisa, donjeg rublja i statusnog džinsa koji su postali traženi, рге svega, zahvaljujuđi Klajnovim gohcavo-uzbuđujućim reklamama. Klajnova đvadesetosmogodišnja ćerka Marsi požalila se na teret slave svog oca koji i sama oseća, opisujući situacije da kad poželi da sa nekim momkom ode u krevet, ime njenog oca je sveprisutno na rublju izabranika. U kompaniji Kelvina Klajna on lično je poznatiji kao realizator nego kao stvaralac ideja. Zaposleni u njegovoj agenciji za marketing prezentiraju mu svoje ideje i mišljenja, od kojih on bira najzanimljivija. Poslednje dve decenije dokazao je da je u ovom poslu nenadmašan. Francuski dizajner Karl Lagerfeld, koji je modnu kuću Sanel oživeo i od nje načinio jednu od najskupljih marki u svetu, smatга Klajna za apsolutno najboljeg u tome. Kasnih 60-ih i ranih 70ih godina jačanjem emancipacije žena u Americi Klajn je na početku karijere svoje ime izgradio na tome što je američkoj zaposlenoj ženi ponudio jednostavnu i funkcionalnu odeću koja se umnogome razlikovala od evropskog stila. Sa seksualnom revolucijom okrenuo se kreiranju džinsa uz čuveni šokantni slogan sa prisutnim seksualnim nabojem. Za sredinu 80-ih karakteristična je seksualna dekadencija, oličena parfemom "Opsession". Ali Klajn nije uvek prave poteze i рге tri godine bio je na pragu potpune finansijske propasti. Problemi su započeli još 1983. godine kada su on i mjegov stari prijatelj i biznismen Beri Svarc kupih "Puritan Fashions" i pokrenuli proizvodnju. Na vthuncu dizajnerove slave i prave pomame za njegovim džinsom kasnih 70-ih i ranih 80-ih godina Klajn je prodavao 500.000 pari fanmerica nedeljno i zarađivao milion dolara na drugim tržištima. Kada je kupljen "Puritan" za 68,5 miliona dolara, Amerika je bila preplavIjena ovim džinsom. Dve godine kasnije Klajnovi kreditori nisu želeli više da tolerišu njegove dugove. Majkl Milken refinansirao je dug sa 80 miliona dolara. Klajn je opstao zahvaIjujući svom starom prijatelju Dejvidu Gifenu koji je 1992. godme prodao Gifen Rekords za 700 miliona dolara, otkupio dug kompanije Klajn za 62 miliona u obveznicama i držao ih dok Klajn nije uspeo da ih otkupi, što je učinio zajmom "Citybank"-a. Mnogo ozbiljnije i studioznije nego do tada Klajn je počeo novi biznis i prihvatio
Gifenov savet da se posveti iskIjučivo dizajnu i marketingu, u čemu je genijalan, a napusti bavljenje proizvod3jom. Klajn i
Švarc su prošle godine prodali proizvodnju rublja za 64 miliona i džmsa za 50 miliona dolara. Sve ovo pretvorilo je korporaciju Kelvina Klajna u pravu fabriku рага. Sem potpisane ženske
kolekcije i CK muške i ženske odeće, sve što nosi Klajnovo ime je pod licencama. Klajn uzima 5 do 10 procenata od ukup-
ne prodaje. Prošle godine posao sa mirisima doneo je oko 400 miliona dolara prihoda. Njegov ukupan prihod se povedao sa 14 mil. S u 1992. na 31 mil. $ u 1994. Obrtni kapital iznosi oko
85 mil. $, što je više nego dovoljno da se finansira svetski proboj. Dok je 70-ih i 80-ih godina pravio dosta grešaka. u 90-
tim mu je zaista krenulo. Mada se čini da je novi posao malo zakasnio, Klajn je ipak pokrenuo stvari u pravi čas. Savršeno odevena Evropa je nestala i mada njegova kolekci-
ја možda neće postati pitanjei prestiža, Е\тора će ipak biti j preplavljena njegovim T maji-j cama i džinsom. U isto vreme u Aziji. gde zapadne marke odre-| đuju rang u društvu. Klajn može l insistirati na svom američkomf stilu. Takođe, postavlja se pita-l nje koji su njegovi no\i marke-f tinški potezi? U tome je Evropa j' uvek biia mnogo liberalnija od j Amerike. Ха Dalekom istokuj većina Ijudi će Kelvinove rekla-! me prihvatiti kao umetnost i ve- j rovatno neće o njima mnogo moralisati. Klajn će ipak povući ovako osmišljenu reklamnu kampanju mada prodavci tvrde da čitava zbrka nije imala uticaja na prodaju. Izgleda da će cela korapanija - reklame. prašina koja se podigla oko nje i, na kraju,; povlačenje za njega ipak biti uspešna. Mnogi roditelji će pod pritiskom dece kupovati odeću koju je stvorila tako kontroverzna ličnost. Uprkos traganju za sopstvenim identitetom tinejdžeri moraju biti u trendu kako bi se uklopili u okruženje koje diktira sve, pa i stil odevanja. U svemu ovome oni ne vide ništn loše. Postere lepe na zidove svojih soba, a korišćenje dečje nevinosti u reklamne svrhe, smatraju normalnim, baš zbog njene lepote. Ош koji tako misle su prava Kelvinova deca: mladi, samosvesni i nezavisni. predstavljaju veliku snagu koja zna šta hoće. Prema tome, ništa, ni skandal, ni nemilosrdni zakoni biznisa ne mogu stati između njih i kreacija njihovog omiljenog dizajnera.
POD UDAROM PURITANSKE JAVNOSTI: Najnoviji plakat za Klajnovu kolekciju muškog donjeg rublja B
40
KELVIN KLftlN; MfIISTOB PIZAINAI MfIBKETINŠKE PBOVOKftCUE
27.11.1995. Svet