Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje

ВР 119 СВЕТЛОСТ 7 399

што се они нису довољно одморили и освежили. Исто тако чине веће невоље и себи и ђацима они учитељи који задају после часова многе задатке и лекције да се код куће израде и науче. У колико учитељи мисле да ће на тај начин сла-

бији ђаци стизати другове, у толико ће ови све више изо-

стајати. И сасвим је појмљиво да ће тим путем слаби ђаци бити све слабији и телесно и умно, јер се тим начином на слабе товари више него на здраве и јаке

Има опет учитеља који чине другу погрешку. Они се неко време труде да слабе ђаке науче, па кад виде да не иде, они их сасвим оставе самима себи. И ови после седе у школи као пањеви, и остају да понављају разреде по неколико година. Има више примера да ђаци уче по 5, 6 година, "па не сврше ни други разред и кад већ буду читави момци, они или престану сами долазити у школу, или се испишу као престарели за школу. А да се од таких умно неразвијених ђака тражило мање, да је за њих био краћи програм, они би за то време могли проћи кроз све разреде, изнели би из школе више знања и не би изашли из школе онако осрамоћени као посве неспособни и шкартирани.

Они, који тако чине, често се огреше и у томе, што занемаре или убију вољу и код таке деце, од које би можда доцније били не само обични добри и паметни људи, него можда први грађани, па и генијални мислиоци и проналазачи. Јер има небројено примера из садашњости и историје да су неки у почетку изгледали умно неразвијени, били слаби ђаци и наставници су им прорицали да од њих неће ништа

8 На Париском Медицинском Факултету у току 1892-93 школске године, поред осталих, полажу испит два ђака: један пун, дебео, здрав и снажан а други мршав и сувише слабуњав (врата као у роде!). Професор ставља једно питање првоме (дебељку); он се мршти и врпољи на столици али ништа не одговара, Професор: „То је питање тешко за вас, оставићемо га за овога другог (мршавка!) а ви одговорите на ово друго питање које је лакше.“ Први одговори како-тако. Исто је тако било и с другим и трећим постављеним питањем, Онај други ђак — телом десет пута слабији од првога — одговарао је не може бити боље; видело се да је и дан и ноћ капао над књигом и убио се радећи. По свршеном испиту обадвојица су прешли с неком малом разликом у бољој белешци за другога кандидата. — Да ли се ово слаже с педагогијом %

Уредник

ава ас сиви“ 3 Ло атол о ба со с шу 1 5-

А ом УНИЈИ бољи ЕМ у =

па ла и