Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje
380 ______ о ељтосн | БРНЉ 15
бити; али су се они доцније развили и претекли своје некадашње другове петичаре. Бизмарк је нпр. био слаб ђак, а после је његова памет ујединила Немачку; наш Никола Тесла "није могао свршити гимназију, а данас његов ум продире "дубље у науку него ум некадашњих петичара и његова от-
_ крића у науци зачуђавају прве светске научнике. Зато у сла-_
бим ђацима не треба гледати материјал од кога се ништа не може начинити. 7 И на још једну ствар имамо да скренемо пажњу учитељима. - > Бо У последње време све се више у педагошком свету - истиче потреба проучавања индивидуални: особина појединих ђака, кад и помагање да се добре индивидуалне особине и наклоности развију. Тиме се потпомаже оно рашта је које дете Бог створио и на шта га је његова природа упутила. А ово је још потребније чинити код ђака слабих, умно неразвијених. Јер често се код ових, за науку слабих ђака, истиче по која друга особина, којом се слаб ђак може у животу истаћи и бити користан себи и друштву. дато, ако учитељ запази код слабих ђака неку наклоност или способност у нечем добром, треба то да гледа да му сачува, појача и развије.“ Досадашње поступање према ђацима умно неразвијеним _ било је више мучење него учење. Тој деци треба олакшати њихов и иначе тежак положај. А олакшаће се само тако, ако се правилно суди о такој деци, а правилан суд је: да су то деца или болесна или засад још умно неразвијена, а доцније ће се развити. И место досадашњег презирања и исмевања слабих ђака треба да дође жаљење и надање, а у раду смањивање посла, олакшавање и што веће потпомагање. Тиме ће се задовољити правда и потреба, а тиме ће се олакшати положај многих досадашњих ђака мученика, а ДЈ
4 Један мој друг у 1 5. Гимназији (Јован Поповић) био је веома јак и ненадмашан у цртању, али му нису ишли од руке страни језици. Нико се није ни освртао на његово одлично цртање и лепо писање; латински језик затворио му је врата даљега школовања и он је додније умро (пре времена) као незнатан чиновничић државне - железнице!... Никоме у целој гимнавији није ни на ум падало да тај његов таленат у цртању и лепом писању развија до савршенства. Он би и у том правцу могао лепо
послужити својој отаџбини. Уредник