Svetozar Marković. Njegov život, rad i ideje.

СВЕТОЗАР МАРКОВИЋ 201

чини Уједињеној Омладини Српској јесте што не ствара што ближе везе између Срба и Хрвата.'

Исто тако он је за што интимније и солидније везе са Бугарима. У Јавносши (1874, бр, 8) полемишући са бугарским цариградским листом Правом, који је оптуживао Србе да воде националну пропаганду у бугарским крајевима, он вели: „Ми не знамо да постоји каква српска пропаганда у бугарским крајевима. На против знамо поуздано, да између народа српског и бугарског постоји највећа љубав, да се они онде где се дотичу, управо не смалирају као два народа но као један народ. На срећу народ ништа не зна ни о великом Симеуну и Асану, Немањи и Душану; они сматрају само Турчина — паи то у главном турску владу и њене силеџије — као своје непријатеље; они сматрају своје заједничко ослобођење од Турака као своју заједничку циљ, и никад не воде рачуна ни спора: где ће бити граница „српског“, „бугарског“ царсшва. То народно јединство исповедају сви образовани Срби у Србији...“ Он напада бугарски лист као „турску улизицу“, а његово писање као „чорбаџијско улизавање пред пашама и везирима.“ „Наша је заједничка циљ ослобођење српског и бугарског народа, а никад нећемо водити спор оће ли граница између Срба и Бугара бити „Бугарска Морава“ или Сриска Морава. То ће најпосле решити само ослобођени народ, ако му буде била потребна та граница“.“

Светозар Марковић је одлучно, и речју и делом, био за ослобођење и уједињење српскога народа, али на други начин но као што су били династични и званични

1 Раденик, 1811, бр. 21.

2 Истом приликом он је напао српске шовиниств „московске школе“, чији је представник Милош Милојевић, човек који „фанатички мрзи све што је паметно, па било српско или бугарско“. Ускоро, такође у Јавности (1874, бр. 21), Марковић уверава Бугаре да је „српско јавно мњење сасвим противно лудим, дон-кихотским нападајима М. Милојевића и дружинице му“, чији је рад „гадан, ништаван и худ“, и који у науци вреди исто толико колико слепац Јеремија Обрад. Караџић у књижевности.