Topola

131

за дуго вријеме господарство у сдабијем рукама, о томе је пуна повијест свијецка прпмјера. Један дио народа , а ово су добри, помптује господара да га бранп од здица. Други дпо почптујега од страха иза невољу ; те кад га опппа сдаба надебља, јер га се не боји, пак постане добрпјема бпп, а господару одметан. Овако се згодидо и у Црној Горп у то доба. Видјеше прибранпји да је вдадика сдабашан, те дођу до Шћепана п позовну га да међу њпх дође. Чпсто два трп од њих знадп да је он дажац, ади опет реку: «Мп се прођпмо поповске вдаде, њпм ћемо пдашптп народ, а он ће пгратп како мп успјевамо.» Уроче да изађе на Цетиње са некодпко Махина о мадоме Госпођпну дне, иту да га прогдаси народ царем. Мадп је Госпођпн дан на Цетпњу храм и народеи светац. Ту се окупп множ велика народа на светковнну п завјете, из све Црне Горе, прпморја п обдижњих земаља. Ту ладну одасвакуд слпјепци, који уз гусде пјевају јунапке пјесме, пропаст српскога царства и погибпју српске госиоштине. Народ се свије око пјевача да чује п упамти пјесму, многп уздишу п пдачу, а свп кипе. Иза Божје сдужбе п ручка, момчад баца се каменом с рамена, скаче, пгра, граби капе, спјече од једног маха говедима гдаве у опкдад, води кодо око цркве; а старци посједају по пољаии и ртзговоре воде. Старјешине црпогорске опреме перјапп-