Topola
35
Зато уз учење језпка пде, на нижем ступњу, п чулна. плп очпгледна касгава, где се ученпци упознају с разним ствархша пс њпховим особинама, променама плп стањпма п односпма; а на средњем п впшем ступњу, кад ученицп науче чптатп и писати, уводе се онп полагано у пародну нњижевност, која је представњена у читанкамл. Тим се дух њихов богатп нарочито моралним п естетичким пдејама, а п језик се у њих све више усавршује. При учењу језика и књижевностп развијају се дакле силе опажања и мишљења, памћења и Фантасије, усавршују се морална п естетичка осећања, п још се снаже органп слуха п гласа при слушању говора и при говорењу п читању, п органп вида п кретања прп ппсању. Према томе, ова настава даје прилике за свестрано образовање ученика, и зато се народни језик с књижевношћу може сматратп као средиги.те целокупне наставе у основној школи. б) Учење матерњега језпка расиоређује се овако: на ирвом ступњу говор п разговор о познатим предметпма, причањв кратких прича и репродуковање лаких песмица, оиисивање онпх ствари, које ученици посматрају у школи и у околпнп, II учење читања и иисања; на другом ступњу логично читање чланака у читанкама, вежбање у иисменом излагању мислп о предметима, који су ученпцима потпуно познатп, нарочито у облику причања, описивања, разговарања, и писања писама; после, распозиавање поједпних врста речи у појединим реченицама, вежбање у