Topola
33
хнчкога низа завршава ранији и 2.) отпочиње нови физпчкп низ, али тако да ce тиме не прекида времени ток првобптног фпзичког каузалног низа већ му ce само даје други правац. Из тога ce види, да су физички каузални низови континуирани и да воља може додавањем извесног квантитета енергпје само да упути цео низ другим правцем, али да не може учинити да ce створи времена празнпна y таквом једном низу.* Детаљније испптивање, y које ce ми овде не можемо упуштати, показало бн да су непосредне каузалне везе y психичком свету могуће само међу симултано датим објектима (у примеру пренашања кретања једне опажене билијарске кугле на другу каузална je веза такође симултана), да психичких каузалних ннзова према томе п нема, да je сваки такав низ дакле састављен из чланова, који су потпуно независни један од другога. Најлепши пример таквих привидних каузалних низова нмамо y асоциационим низовима представа (в. § 33). Ту изгледа као да један предходни члан стоји y непосредној каузалној вези са оним што долази за з>им. Али ближе посматрање уверава нас, да не само такве каузалне везе међу њима не постоје, већ да су и иначе такви низови, кад су дужи, тако неправплни да ce једино могу објаснити кад ce предпоставе одговарајући фнзиолошки међучланови. Психологија као наука немогућа je без Физиологије, алије погрепшо ипак мислити, да ce све што je y свести може објаснити физиолошки. До каквих противречних и немогућих претпоставкн мора да дође принцпп психофизичког паралелизма постављен на основу хипотезе пдентитета, о томе he ce читалац моћи уверити из излагања y Ebbinghaus, „Gnmdziige der Psychologie“, I-er Bd. 2-te Auf]. 1905 S. 44 f. и нарочито § 5 (unbewusstes Seelenleben und Allbeseelung) s. 54 —66.
§ 8 0 појму несвеснога Само y једном случају било би могуће основати Психологију без Физиологије, кад би наиме постојало психички несвесно, кад би ce, друкчије речено, за сваки психички садржај који je ишчезао из свести претпоставило, да није ишчезао y ствари већ да je постао несвесним. У том случају међучланови испреки-
ПСИХОЛОГИЈА