Topola

133

лешљиве, непаметне; нећете такође претпостављати да су те мисли навлаш створене и изнесене да вас њхша муче. Једанпут кад часно будете покушали да разумете и да ce ставите на туђе место, имате право да кажете, али с пуно поштовања, шта мислите о таквим мислима. Нико нема монопол на тачне мисли. Ако друкчије мислите но онај с ким општите, не устежите ce да то и кажете. Не чекајте да отиде, па да онда то изјавите. Мисли добијају кад ce суочавају. Поштовати туђе мпсЛи не значи никад им ce не одупирати. Поштовати значи бити необично пажљив, испитивати, расуђивати, промерити. Треба имати одважности за критиковаше. Потребна допуна je ове одважности доиустити да и нас други критикују. Критика не треба да буде сматрана као злонамеран поступак, већ као братска искреност. Ништа тако не поучава као критика. Чак, ако ce y њу унесе и љутине и рђавог расположења, потрудите ce да ce и тада њом користите. Па нека je та критика оправдана за десети део, задржите и ту десетину. С критикама треба поступати као с главицама салате, треба их ољуштити, одбацити иструлело лншће, и задржати само здраво лишће и срж. Две су ствари врло корисне по породични и друштвени живот, између малих ученика и одраслих грађана : 1) поштовање туђих мисли што доноси собом трпл>ивост према њиховим мишљењима и њиховим веровањима; 2) подобност да ce користимо туђим мислима како бисмо ce сами обавестили и руководили. Друштвени жпвот je пространо поље заједничког рада, y који свак треба да донесе свој удео. У трговинн ce врши размена. Неко купује неко продаје. Набавља ce што je потребно. Производи једнога краја допу-