Topola

12

света. По наивном реализму раздика изиеђу матернје и духа je радикална : оеећања и слике вмагинације су саецифични садржаји духа одн. индивидуадне свести, док су чулни квадитети ирвобитно садржаји самог спољашњег материјалног света и саио секундарно постају и садржајима иадивидуалне свести. 1 ) Схватање ваивно-реадистичко духа Бергзон допуаује y једној фундаменталној тачци, која y исто доба представља његов оригинадви иронадазав: он, наиме, тврди, да ce y духу сви садржаји свести, који су врошли, одржавају y стању несвесноме, да ce сви они иамте од стране духа, в да y овој способног.ти дам_ћења лежи битна разлика измефу духа и материје. На основу овог оваког схватања духа Бергзон модифицира y неволико наввно-реалистичко схватање материје : док су, по наивном реадизму, чудни квадитети онако како се_рни аепосредна оаажају саставни дедови спољнег света, дотде, uo Бергзону, Јшће објектавне материје дежи y непрестаној промеии, y сукцесији кретања која ce збивају y простору, a чудни квадитети су са квалитативне стране своје чисто субјективне чињевиде y ипдивидуалним свеетама, то су модификације које материја трви удаском y индивидуалви дух. По материјалистичко-механичком гдедитцту на свег, оно што објективво одговара чудним квадитетима, то су само кретања материје y објек-

‘) О становишту нанвног реалнзма и немогућности његовој, као метафнзичког становишта, видн моје наведено дело Principien der Metaphysik 1. Bd. 2-te Abth. стр. 1—52.