Učitelj

НАДЗОР У ОоснОВ. школи.

1., Какав је био до сада (већином);

2, Какав се сада предлаже (скупштини); и

8., Какав би требао да буде према, сувременом добу и цељи, за коју је намењен.

Пре него што пређем појединце на ове обележене тачке, хоћу да проговорим неколико рбчи, да ли је надзор у основној школи потребан, па ако је, оно из којих је разлога.

Где се постављају надзорници % Надворници се постављају обично онде, где се сумња, да ће радници израдити поверени им посао, како ваља. А какви људи обично треба да се постављају за надзорнике % Људи, који су вичнији послу од радника, које надзиравају и контролишу. Па да лије потребан био надзор над основним школама% Без сумње је био: потребан, потребан је сад, а и биће потребан, јер још није ни половина учитељства дошла до висине умне им моралне, до које захтева, позив учитељски. А кад ово није ни сад, онда је јасно, како ли је пре могло бити.

Да ли су за надзорнике основних школа постављали људе, који су били над радницима основне школе умно и моралпо 7 Одговор је јасан, али не може ошти замерке, што су у старија времена за надзорнике постављани људи, који су били под радницима школским учитељима, — Но исто сето — у не-

колико — и сад чини, те је велика и и то у истом смислу као и срески. Од | оваквог надзора није никакве користи

штета и погрешка, кад може боље да буде,

1 Надзор до сада.

Надзор је подељен био у старије доба — до сад на двоје. Један је био оплитински, а други државни. Општински надзор вршио је човек (обично прост човек по селима, а мало писмен по варошима —) који се звао у раније доба „надзиратељ“,а доцније „старатељ“. Ови су се људи само по векал појављивали код школа, и то врло ретко, а готово вазда на позив учитељски, јер им њихови домаћи п0слови ни су давали да осуствују. Према овоме, а и према њиховој личнојспреми и разумевању задатка школиног, јасно је од колике су користи они били, школи и учитељу. Али и по неки од њих имају својих заслуга, нарочито они који су се старали, да се школа подмири на време са: дрвима, кредом, сунђером и другим потребама. Ови су надзорници у некољико мотрилн и на владање учитељево, као и на његово. долажење у школу и поступане са децом. Рекох у „неколико“, а то с тога што је било или мајстора „надзиратеља“ или мајстора учитеља, који су се споразумели, па се чували као „своји људи,„. Ето, колико је вредио овај општински надзор.

Други је надзор био државни. Овај државни надвор вршили су ретко срески начелници, нарочито кад су у учитељу намирисали човека или личног пријатеља или великог непријатеља. У првом су му случају гомагали, а у другом стварали кривице Још ређе су државни надзор вршили окр. начелници