Učitelj

немају ни спреме чи воље, а ни времена да контролишу стално радњу учитељеву, и да је поправљају, ако је

погрешна. Јер ревизији основних школа

није само задатак да каже: ово је добро а ово не ваља. Она мора да разјасни за зашто је у извесним приликама добар резултат, а у извесним рђав, Ревизору је дужност, да исправи оно што је рђаво, и да покаже начин, како то да постане добро. А „летети“ из шволе у школу, бележити неке значке по протоколу школском, и то више немо а учитељу ништа не го-

ћутећки —, ворити, то не значи „прегледати школу“ онако, како најновији захлеви педа-

гогије хоће. Од овавве ревизије за

100 година никаква бољитка. А што.

год не даје добра рода, то „сектром по корету“.

ТИ. Какав да буде надзор од сада.

Што се тиче предлога г. министра просвете, ко да врши годишњу ревизију, пристао би само за фрву половину т.ј да је врше само професори узитељске школе, и то не опет сви. Али пошто је ово са свим немогуће, то мислим да треба на сваки начин завести код нас сталан и стручан надзор. О овоме је код нас у новије време прилично писано по новинама. С тога ћу бити кратак.

Ја држим, да би се сталним а стручним надзором наша школа млого пддигла. Овај би надзор био чешћи и

стварнији, јер би се ускоро похватали |

39

| сви нерадннци и шпекуланти школски па би се посветовали и упутили на боље А ако ово не би послушали, онда би се могли са мирном савешћу отпустити. Поред овога, млађима би се учитељима —— као и слабијим — држало |и по неколико предавања из сваког предмета а сви знамо да премер много више вреди од „разглавствија“ па ма оно ваздан дугачко било.

Па да ли имамо ми спремних људи за ову установу, коју многи предлажу Имамо; ово ја позитивно велим, а и | други ће, држим, исто ово потврдити. Колика плљлста да се да овим људима, и какве да им буду специјалче дужности, то ћу оставити овом приликом.

Само ћу још да кажем, да ли би ми | били шрви у овоме новоме надзору. Не би никако. Јер 'све су просвећеније државе усвојиле ову струку надзора. Нама највише може послужити за углед млада краљевина талмјанска. У њој су надзорници стални и стручни, а то су учитељи, који су свршили учитељску школу (понајбоље), који су учитељевали најмање 8 година, и који су положили накнадно испит ревизорски. И зар може ко боље познавати основну школу Од учитеља, као и ухватити. неправилности учитељске и оценцти рад њихов, "у сваком погледу ; Ако ћемо да будемо " искрени п непристрасни треба, да од| говоримо: заиста не може нико ни | као он, а камо ли боље.

4 РЕМ.