Učitelj

Ма

дужност школске општине. Довде је добро, и ми смо потпуно уверени, да

је овим уклоњен знатан део оних не-

згода, које су много пута и на више места, често и због ситних ствари, ометале рад школски и осујећавале успех. Џоред овако одређеног и обавезног старања, сигурно неће и од сада бити примера, да се због 2 гроша креде или 2—8 гроша сунђера, не може да ради по неколико дана као што»је до сада било на понеким местима.

Али овоме одбору није само 10 посао. Поред тога он је у исто време надзорник над учитељем џи његовим радом, а сем тога и врло велики судија учитељев. Одбор, дакле, пази да учитељ иде у школу на времеи да у одређено време држи часове, пази на учитељево владање ван школе, расправља ситније зађевице између родитеља ђачких и учитеља и поред свега тога, тај школски одбор има шраво ди учитеља казњи опомоном, укором (члан 65) игубитком плате (2) (члан 78)

Никад нисмо били нити смо сада. за, то, да се нерадници или неуредни у своме послу заштићавају од праведне казне коју треба да осете сви који поверени им посао савесно не врше, али смо били увек противни свему, што би савесном и ваљаном раднику могло одузети онај полет и љубав према повереном му раду. Оволико власли дати једноме одбору, у коме ће решавати тројица, људи, да могу учитеља казнити опоменом, укором на чак и губитком плате, то би значило, ни више ни мање, него убити учитељу сваку могућност самосталног рада и принудити учитеља да ради онако како та тројица, што састављају одбор школски, оће, па макар то било и на

штету школе и омладине која се у њој учи. Тим би се начином учитељ ставио у такву зависност према одбору, да никад не би смео подићи свој глас, ни у школи ни ван школе, ни у једној најправеднијој ствари, коју би и сами интереси и напредак школе захтевао, само ако се то не би допадало одборницима, или ако би било у противности са њиховим интересима.

Сем гога треба. још и то узети на ум, да ће у школском одбору бити људи, који су у врло блиском додиру са учитељем, с којима ће он, као ч0век и као сусед, имати често можда и каквих зађевица због домаћих или породичних односа, па ће ови, као необразовани људи, тражити да му доскоче или да се освете и за најситније ствари, тиме што ће га као учитеља, опомињати, укоревати и кажњавати платом. Нарочи:о кад и самим законом није прецизно казато колике, које и какве треба, да су кривце за које одбор може казнити учитеља. Истина у једноме члану, (66), који доцније долази, одређује се за које се кривице учитељ којом казном казни, али је то тако у општим реченицама да одбор може свакад казнити учитеља губитком плате, кад год се четврт сата задоцни на час или ако 10 минута изађе раније, или ако је бе задоцнио или није дошао на јутрење, службу или вечерњу. Тако између осталога у (66 чл.) побрајају ве кривице за које може учитељ кажњем бити: опоменом, укором и премештајем без права на селидбени трошак, па се између осталога вели: „за немарно вршење своје дужности у школи и цркви, за непослушности властима“ По овоме у

_ свако доба одбор може наћи довољно