Učitelj

законог узрока да казни учитеља, ако је који пут прошао поред каквог началника или капетана, па му није скинуо капу, или ако се својим понашањем не допада овоме или ономе „претпостављеном“, па макар то понашање било најдостојанственије и најуљудније. Дати одбору школском оволику власт над учитељем било би врло опасно за школу и њен успех и онда, кад би се баш потпуно одредиле тачно кривице за које одбор има право изрећи ову или ону казну;а шта да кажемо према овако општим одредбама, према којима, се може сваки поступак учитељев подвести под једну од ових општих одредаба и казнити „по закону“ ' Зар се овим начином не би дала трсјици људи диктаторска власт над учитељем, и зар се овако не би убио сваки полет у раду и заузимљивост за школу и њен напредак, код учитеља, кад он зна да га, за сваки ма и најправеднији његов захтев или поступак, може одбор казнити: опоменом, укором или губитком плате“ Што је одбору дато све старање о школи, то је са свим умесно и за школу корисно; умесно је и то што одбор има, контролну власт над учитељевим радом у школи, у кољико он пази на тачност држања часова; није неоправдано ни то, што ће одбор расправљати мање зађевице и неспоразуме између родитеља и учитеља; све ће то бити од замашне користи и школи и учитељу, али сва друга власт од стране одбора над учитељем, чини нам се, не може наћи довољно разлога ни с које стране.

Треба знати, да то врло много значи за једног учитеља кад се њему и од онако мале плате одузме ма и један

70

динар у име казне, а камо ли кад се казни са десето или петнесто дневном платом. То је врло осетна казна, која ће, богме, имати јаког утицаја и на расположење учитељево, а од расположења зависи сав успех у школи. Па још кад се то право да у руке људима, који ће врло лако имати омањих зађевица са учитељем и у оним стварима, које немају ни мало карактера, школског, онда свакојако, учитељ је предат на милост и немилост тројице, који га могу потпуно и за најмању багателу упропастити. Разуме се од оваког положаја и одношаја учитељског према одбору, не би само учитељ трпио штету; исто толико, ако не више, осетила би и школа.

На послетку добро ће бити, да се обазремо на положај учитеља на селу, и да се опоменемо оних фактора који стварају једном учитељу кредит у околини. Какав ће изгледати такав учигељ у својој околини кад сваки зна да га може један Емет казнити кад год му се прохте. Сем тога кад се узмеу рачун још и то, да ће тај одбор бити састављен од људи, који ће бити у таквом додиру са учитељем, да ће увек имати пуно прилика ван школе, као људи, у којима се неће моћи споравумети, онда не можемо већ ни због тога, па баш да отпадну остали још јачи разлози, дозволити да такав одбор има ма какве власти над учитељем. Све што би могли дозволити то је, да одбор има права пазити да учитељ у одређено време иде у школу на часове, и ништа даље. Свака шира власт овога одбора над учитељем биће од недогледне штете за школу. Овде нема места да надутачко разлажемо сав значај овакога од-