Učitelj

носа учитеља према одбору школском, само смо хтели изнети најповршније

хрђаве последице тога, ако би се уза- |

конило.

Нише је тврдо убеђење, да школски одбор са толиком влашћу над учитељем не би ни с које стране школи помогао, а међу тим учитељској самосталности нанео би врло осетан удар. То би исто

било и онда, кад би одбор овај имао.

не оволико, него и једну трунку власти над учитељем и с 'ога смо мишљења, 4" се, џу интересу школе не сме никаква власт дати одбору над

| учитељем; јер по нашем уверењу, од | онога. часа, од кад би учитељ стао у | такав однос према школском одбору, | он не би био више учптељ школе и | своје околине; он би постао потчинени | целе околине а највише шволскога одбора. Учитељ би се морао старати да учини по вољи томе одбору, као третпостављеноме, и онде, где то не би дозвољавали интереси школе или где. _и сам положај учитељски не би допуштао да се тако ради.

и учитеља,

(НАСТАВИЋЕ СЕ.)

Школа и премештаји учитеља у невреме.

Кад почињемо да пишемо о овом питању, онда у напред од сваког захтевамо, да наше разлоге цени непристрасно, и да нам призна, да при претресању овога питања чинимо своју дужност и ништа више. Дакле на ствар.

Мора ли учитељ бити премештен у

току школске године % То је питање, на које нам ваља одговорити, и онда смо готови са половином целог овог

| ми држасмо да је томе крај, кад се | тек у један пут, и то баш за време | сњупштинске сесије, појави опет на небу | школиних раденика слика из недавног | доба. Опет отпочеше премештаји учи| теља. Ми хоћемо да кажемо наше ми| шљење о премештају учитеља у недоба, и оно се своди на ово:

| Учитељ никад не треба, да буде премештен осем у три случаја. Ево та три

| случаја. Учитељ може да моли за, пре| мештај, и његова молба треба да је основана на разлозима, и свакад му је

питања о премештају учитеља у току школске године. Ма колико да тражимо равлога за премештај учитеља у невреме,

ми никад не можемо наћи ни једног |

оправданог разлога. Вечито нам излази пред очи, право да речемо, по неки недовољан разлог, којим би се бајаги могло правдати то, за што се овај или онај учитељ премешта у недоба. С болом у срцу сећамо се недавног времена, кад су учитељи премештани и јурени у свако божије доба по ћефу каквог кмета, попа или посланина, и 'ек што

треба уважити, само ако је могуће, | дакле ако су сви услови на свом месту. Обично се зна који су то услови, т. је, да је место, које тражи, празно, |да је он вредан школски радник и |ит. д. Други случај, кад учитељ треба | да буде премештен, јесте тај, кад се

| централна просветна власт увери, да

„учитељ стоји у опреци са већином грађана онога места, у коме он служи. Али